Nieuws/Vrouw
455931
Vrouw

Eet maar normaal challenge: tip 9

Wat te doen met al dat lekkers in het vooruitzicht?

Heerlijk avondje komt nu wel erg dichtbij! Schieten jullie ook in de stress door de constante confrontatie met pepernoten, marsepein en chocoladeletters? Laat onze voedingsdeskundige Carina Noordervliet je in deze negende week van de Eet Maar Normaal Challenge dan geruststellen!

"Rond Sint Maarten had ik het al over de keuzes voor het zondigen. Als je het doet, doe het dan goed. En kies jouw moment. Om tot nog betere keuzes te kunnen komen, is het van belang dat je goed plant. Of dit nou rond deze lastige (maar oh zo leuke en gezellige!) decembermaand is of dat het om een 'normale' maand in het jaar gaat. Planning is belangrijk als je een beetje op je voeding wilt letten. En helemaal als je een paar kilo kwijt wil raken.

Dag, sapkuren!

Het is dus niet nodig om in de koude grijze januarimaand aan allerlei sapkuren te gaan of van die vreselijke zakjes als maaltijdvervangers te gebruiken omdat je je helemaal heb volgegeten en gedronken rond de feestdagen. Want je gaat de komende maanden verstandig, of eigenlijk normaal, om met eten.

Uiteindelijk zijn de dagen waarop je wat meer eet en drinkt in principe beperkt tot 5 dagen. Sinterklaasavond, kerstavond, eerste en tweede kerstdag, en oud en nieuw. Natuurlijk zijn er ongetwijfeld nog wat borrels van werk hier en daar, maar deze maand bestaat uit 31 dagen en je hoeft niet alle gezonde principes overboord te gooien omdat het toevallig december is.

Hallo, planning!

Plan daarom van tevoren de dagen waarop je los wilt gaan. En ga dan ook los. Zoals met Kerstmis, sinterklaas of een bedrijfsuitje. Maar zorg dat je de overige dagen normaal en gezond eet. Zo kun je de pepernoten een week voor de sint in het land is bijvoorbeeld laten staan. Als je dit nú laat, kun je met een gerust hart smikkelen op het heerlijk avondje zelf. En plan ook wat extra sportdagen in.

Zorg daarnaast dat je boodschappen in huis hebt voor gezonde maaltijden tussen de lastige dagen door. Weet je dat je je buikje rond eet tijdens een brunch op eerste kerstdag, zorg dan voor een lichte avondmaaltijd. Of andersom. Als je bewust nadenkt en weet wat er komen gaat, dan kun je de komende weken zo plannen dat je niet meteen 3 kilo zwaarder wordt in de decembermaand. Maak keuzes en plan. Dan kan je in januari gewoon verder met gewoon eten.

Over Carina Noordervliet

Carina Noordervliet (39 jaar, moeder van Sepp en Maas, en getrouwd met Marius Smit) is gewichtsconsulent en auteur, en vanaf vandaag de gloednieuwe voedingsdeskundige van VROUW! Carina gelooft niet in knagen op blaadjes sla, sobere diëten of vieze, dure shakes. Zij gelooft in afvallen en op gewicht blijven door bewust en vooral lekker te eten. 'Fuck diëten, love food' is haar motto. Klinkt goed, toch?

Deze visie neemt ze mee in de begeleiding van haar cliënten en ze schrijft erover in haar boek ‘Zondigen tot je een ons weegt’ dat nu in de winkels ligt. Het gaat over wat je allemaal wel mag eten in plaats van wat je niet mag. Om af te vallen of op gewicht te blijven, is het van belang om aan de lange termijn te denken. Een leven lang zonder zondes? Dat houdt niemand vol, aldus Carina en het maakt het leven ook een stuk minder leuk. Daarom leer je in haar boek en als haar cliënt hoe je kunt zondigen, maar toch die strakke spijkerbroek aan kan. Of er wéér in kan.

Ook is Carina zelf ervaringsdeskundige. Jarenlang zorgde eten voor te veel kilo’s en bergen frustraties. Maar door bewust te genieten van eten en met regelmaat te zondigen, viel ze 18 kilo af. Ze is inmiddels 9 jaar op haar gewicht.

Lees meer over Carina op haar site.