Nieuws/Vrouw
455969
Vrouw

Inzicht

Hier ga je beter van slapen

Niets is zo vervelend als niet lekker in slaap vallen. Uren wakker liggen, malen of middenin de nacht klaarwakker zijn terwijl je doodop bent. Niet alleen vervelend voor je humeur de volgende dag, ook voor je gezondheid! Aan goede nachtrust kleven namelijk heel erg veel voordelen. Zo voel je je de volgende dag een stuk fitter en kan je je veel beter concentreren. De gemiddelde Nederlander slaapt 7 uur en 20 minuten per nacht, toch is ongeveer de helft ontevreden over zijn nachtrust. Hieronder 5 inzichten die het slapen wellicht iets makkelijker maken.

Geen controle over je slaap

Laat de controle los. Je kan het moment van slapen namelijk niet zelf bepalen. Alles wat je onderneemt om slapeloosheid tegen te gaan, voeden juist - zij het onbedoeld - je slaapproblemen. Je maakt je hersenen hiermee juist enorm waakzaam. Dus erger je niet aan het feit dat je niet kan slapen. Hierdoor duurt het juist nog langer voordat je de slaap vat.

Accepteer dat je brein zelf bepaalt wanneer het gaat slapen. Dat beslis je niet zelf. Dus 'eerst nog even op mijn smartphone kijken want daar word ik vanzelf moe van'-gedachten werken niet.

 

---

Wat ouders doen om hun kind laten slapen

---

 

Wakker liggen is helemaal niet erg

Accepteer het wakker liggen. In de praktijk betekent dit dat wanneer je ’s nachts wakker wordt, je de situatie neutraal observeert, zonder er een oordeel over te vormen. Het haalt de druk weg dat je van jezelf móét slapen. Hierdoor kan het brein zich ontspannen en beter in slaapsferen komen.

Richt je bovendien op je zintuigen. Hoor, zie en ruik! Ruik hoe fris je lakens zijn of hoe ritmisch de regen tegen het raam tikt. Oefen dit een paar keer, ook al keren andere - vaak negatieve - gedachtes snel terug in je hoofd.

Leef meer in het moment, probeer dit ook overdag te doen. Dus denk niet aan de rekeningen die nog betaald moeten worden of dat je kinderen vanavond allemaal onder de douche gezet moeten worden, maar leef in het nu. Ben je aan het lunchen, geniet dan van het eten en vergal je maaltijd niet door al die negatieve gedachtes.

 

---

De voordelen van naakt slapen

---

Houd je aan vaste tijden

Ook al kunnen we onszelf niet in slaap brengen, wat we wel kunnen, is de slaap goed voorbereiden. Dat houdt dus in; op tijd naar bed. Op vaste tijden eruit en erin, want onze brein houdt van regelmaat.

Waar het ook erg van houdt, is een vast avondpatroon. Hiermee zend je signalen uit dat er voor straks een lange slaap op het programma staat. Zet die tv dus het liefst elke dag op dezelfde tijd uit. Blader wat door magazines of praat even wat met je partner.

 

Wees gericht op je leven

Richt je op je leven overdag, dan wordt je slapeloosheid ook automatisch minder. Stap af van het idee dat slapen per se moet lukken. Als je stopt met het precies bijhouden van de slaapuurtjes, dan raak je ook werkelijk ontspannen en zul je makkelijker inslapen.  

Richt je wat meer in je dagelijkse leven op je werk, je relatie, je hobby’s, je dromen en plannen, dan merk je dat de impact van de slapeloosheid kleiner wordt en je beter gaat slapen. Dus geef je eens op voor die lang-gewilde cursus beeldhouden of ga eens een goed gesprek aan met je man.

---

Slecht slapen opgelost

---

(bron; psychologie magazine)