Nieuws/Vrouw
456194
Vrouw

Dossier Vitamines | Gezond eten

Alles over vitamine C

Wie kent vitamine C niet? Het is misschien wel één van de bekendste vitamines op aarde. Geen wonder: vitamine C is onmisbaar voor een goede weerstand. Maar dat is niet het enige… Wij zetten de feiten over vitamine C op een rij.

Vitamine C is in water oplosbaar en in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand.  Daarnaast zorgt deze vitamine voor gezonde botten en bloedvaten, sterke tanden en een stralende huid.

Vitamine C speelt bovendien een belangrijke rol bij verouderingsprocessen. Ze beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Ook is deze vitamine nodig voor de vorming van bindweefsel en de opname van ijzer.

Waarom vitamine C zo gezond is

Vitamine C is ontzettend veelzijdig en is goed voor (bijna) alles. Enkele voordelen zijn:

  • Je krijgt er energie van
  • Vitamine C ondersteunt het geheugen
  • Sneller herstel van de spieren
  • Bescherming tegen schadelijke gevolgen van zonlicht
  • Positief effect op de bloeddruk
  • Helpt bij de vorming van collageen in de huid en vertraagt hierdoor huidveroudering

Waar zit vitamine C in?

Bijna alle levende wezens, zoals dieren, maken zelf vitamine C aan. Helaas zijn juist wij, mensen, een uitzondering op de regel. Wij hebben voeding nodig om te voorzien in onze vitamine C-behoefte.

Maar hebben we genoeg aan voeding of moeten we ook nog supplementen slikken? Die pillen zijn nergens voor nodig! Als je gezond en gevarieerd eet kom je makkelijk aan de aanbevolen hoeveelheid (70 milligram voor volwassenen). Met twee lekkere sinaasappels of één kiwi zit je al aan je dagelijkse hoeveelheid.

Top 10 vitamine C bommen

Maar wat moet je nu precies eten voor een vitamine C-boost? Hieronder een top 10 met vitamine C bommen.

VoedingsmiddelMg/100 gramRozenbottel560Rode paprika190Peterselie133Broccoli114Witlof112Kiwi98Spruitjes85Aardbei64Sinaasappel53Spinazie52

Recepten boordevol vitamine C

Een vitamine C rijke maaltijd bereiden, is helemaal niet moeilijk. Wij helpen je een handje mee met de onderstaande recepten. Let op! Kook de groenten in een dun laagje water en niet te lang om zoveel mogelijk vitamines te behouden.

Tip: drink het kookvocht op of gebruik het door een groene smoothie. Zonde om die vitamientjes door het putje te spoelen.