Nieuws/Vrouw
456205
Vrouw

Dé waarheid over het ontbijt

De een kan het niet weg krijgen en de ander kan niet opstarten zonder te ontbijten. Waar we voorheen te horen kregen dat het ontbijt onmisbaar was, klinken er nu ineens geluiden dat het nergens voor nodig is. Een beetje verwarrend is het wel. VROUW vroeg het voedingsdeskundige Carina Noordervliet.

"Beide statements zijn, zoals velen voedingshypes, kort door de bocht", zegt Noordervliet. "Laat ik beginnen met te zeggen dat niemand hetzelfde is en dus niemand precies hetzelfde nodig heeft.

Zelf ben ik wel een voorstander van ontbijt. Het liefst stevig. In mijn praktijk raad ik mensen aan om te ontbijten. Vooral omdat zij gewicht willen verliezen. Val je dan af van ontbijten? Nee, maar het zorgt er wel voor dat je verder op de dag minder trek krijgt. En dat voorkomt snaaimomenten. En dus is het makkelijker af te vallen op die manier."

Gezond eetpatroon

Echter je moet niets. "Heb je geen overgewicht, een gezond eetpatroon en kun je ’s ochtends werkelijk niets weg krijgen, dan zie ik het nut er niet van in om iemand tegen heug en meug twee bruine boterhammen te laten eten. Natuurlijk laat het je 'motor' wel draaien en zet het je verbranding voor de rest van de dag aan, ook al zijn de meningen hierover verdeeld, het moet wel haalbaar zijn en leuk blijven."

Wat moet er dan gegeten worden? "Ik raad aan om te kijken wat je lekker vindt en voor de mensen die ontbijten moeilijk vinden; wat krijg je weg?"

Bakje yoghurt

Vrouwen die op hun lijn willen letten, adviseert Carina, een vullend ontbijt met veel vezels. "Zoals bijvoorbeeld twee bruine volkoren boterhammen met gezond beleg. Of een bakje muesli met yoghurt. Een bak havermout met melk, bijvoorbeeld amandelmelk, melk met wat fruit er doorheen."

 

Groente shake

"Ben je geen voorstander van ontbijt en lukt het met moeite om een hap door je keel te krijgen, probeer dan een goede fruit/groente shake", zegt de voedingsdeskundige van VROUW.

Ook kan je beginnen met een bakje yoghurt. "Dat gaat er vaak makkelijker in. Hoe vaker je het doet, des te makkelijker het wordt. En meestal vraagt je lijf er na een aantal weken zelf om."

Suikerproducten

Carina is geen voorstander van suikerproducten in de ochtend. "Dat raad ik echt af.  Naast het aantal calorieën dat erin zit, wordt suiker snel opgenomen waardoor je suikerspiegel omhoog schiet en weer naar beneden dendert. Waardoor je sneller trek krijgt. En dan wordt het hele idee van dat gezonde ontbijt teniet gedaan."

---

Doe mee aan de Eet-maar-normaal-challenge

--