Nieuws/Vrouw
456527
Vrouw

Verjongingscoach:

Lage rugklachten? Zo los je dat op!

GEZOND - Mensen halen oorzaak en gevolg nog wel eens door elkaar en vinden daarin redenen om niet te hoeven sporten. Ze zeggen: "Ik heb rugklachten en moet eerst van mijn klachten af voordat ik ga sporten." De paradox is natuurlijk dat als je gaat sporten (onder de juiste begeleiding), je juist je rug versterkt, waardoor klachten kunnen verminderen. Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt hoe rugklachten kunnen verminderen door de juiste training.

Een geschikte training om lage rugklachten te verminderen is de Kettlebell Workout. Er worden diverse spiergroepen tegelijkertijd getraind met een gewicht. De oefeningen worden in grote aantallen herhaald. De Kettlebell-training is daardoor niet zozeer een gewichttraining maar een intervaltraining met hoge intensiteit. Daarmee verschilt de deze training sterk van veel andere soorten trainingen, die meestal uitsluitend de nadruk leggen op ofwel spierkracht (b.v. gewichtheffen) ofwel conditie (b.v. cardio training), maar niet op allebei. Dat maakt dit een geschikte training om af te vallen en vet te verminderen, maar zeker ook om lage rugklachten te verminderen. Zoals ook blijkt uit diverse onderzoeken.

Veiligheid staat voorop

Uiteraard staat veiligheid altijd voorop, zeker met rugklachten. Het is dus belangrijk om met goede instructies te trainen. Je kunt de instructies krijgen van een personal trainer, maar je kunt ze ook op een goede en duidelijke dvd of online video bekijken. Door alle aanwijzingen stap voor stap op te volgen zorg je ervoor dat je alle oefeningen correct uitvoert, en dat is de beste garantie voor optimaal resultaat. Bovendien zorg je met het juist opvolgen van de instructies ervoor dat je blessures voorkomt. Je training zal het meest succesvol zijn als je voldoende varieert met de oefeningen, zodat je lichaam continu nieuwe trainingsprikkels krijgt. Toch mag je ook weer niet te snel je training opbouwen want dan loop je het risico je lichaam te overbelasten. Een veilige maar snelle progressie is dus essentieel, en hoe je dat doet leer je aan de hand van een Kettlebell-training schema waarbij de intensiteit en snelheid van de oefeningen op een veilige manier wordt opgebouwd.

 

--

Stap voor stap gezond worden

--

 

Training

Het trainingschema op mijn Kettlebel dvd serie is bedoeld om je deze training op een juiste en veilige manier op te bouwen, waarbij voldoende progressie is ingebouwd. Luister bij elke oefening altijd goed naar je lichaam en forceer nooit wat. Voel je ergens pijn of wil de oefening niet goed lukken, controleer dan of je de oefening correct uitvoert en herhaal de oefening pas als je hem probleemloos kunt uitvoeren. Als je moeite met de oefening blijft hebben, kan het raadzaam zijn om te gaan trainen met een Kettlebell met een lager gewicht.

Kort maar krachtig

De intensiteit van de training is vrij hoog, waardoor een korte training van 20 minuten ruim voldoende is voor maximale resultaten. Je hoeft deze training niet vaker dan 2 tot 3 keer per week uit te voeren om al binnen 3 weken resultaat te zien (en te voelen)!

 

Jesse van der Velde

is de eerste verjongingscoach in Nederland, en schreef onder meer het boek "Voor Altijd Jong". (De eerste twee hoofdstukken kan je nu gratis downloaden op  www.vooraltijdjong)