Nieuws/Vrouw
456580
Vrouw

Verjongingscoach:

Zo belangrijk is je ontbijt!

GEZOND - “Ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een knecht”. Het is een bekende uitspraak waar ik me helemaal bij aansluit.

Alleen deze gewoonte zal je al helpen om meer energie te krijgen, een betere stofwisseling, om beter te slapen en gemakkelijker gewicht te verliezen (als je gezonde keuzes maakt uiteraard).

3 tips om de dag gezond te beginnen

1. Water

Begin de dag met water. Drink een aantal glazen water op je lege maag. Je lichaam heeft al die uren geen vocht gekregen en heeft wat in te halen.

2. Eiwit

Neem een eiwitrijk ontbijt. Dat kan (schrik niet) zelfs een stukje biologisch vlees zijn.

Je hersenen maken, als je ’s ochtends als eerste iets eiwitrijks eet, goede neurotransmitters aan die je helpen om beter met stress om te gaan en je meer energie geven.

Ook als je regelmatig sport wil je je lichaam voorzien van zijn eiwitbehoefte. Spieren zijn namelijk opgebouwd uit eiwitten, daarom heb je deze nodig om je spieren de gelegenheid te geven te kunnen herstellen.

Ben je geen vlees-eter dan kun je ook een omelet maken en eventueel wat gerookte zalm, champignons en/of rauwe bladspinazie toevoegen.

Of maak een ontbijt van chiazaden. Deze zijn rijk aan eiwitten, gezonde omega 3 vetten, vezels, calcium, magnesium, ijzer en antioxidanten. Je voegt 3x zoveel water toe aan de hoeveelheid chiazaden en laat het dan een tijdje weken tot het een soort pudding wordt. Je kunt er dan wat nootjes, zaden, fruit en/of rauwe cacao aan toevoegen.

3. Groene energieboost

Je kunt de ochtend ook beginnen met een groene smoothie, in de blender gemaakt bladgroente, twee stuks fruit en water. Niets geeft zoveel vitaliteit en dus energie als vers ‘levend’ voedsel zoals groente en fruit.

Je zult de hele dag door meer energie hebben. Het geeft je lichaam bovendien de vezels die het nodig heeft voor een goed functioneren, vooral van de darmen.

Het voedingspatroon van de meeste mensen bevat te weinig vezels waardoor we meer trek krijgen, met als resultaat dat we eerder ongezonde dingen eten. Bovendien voorziet het je lichaam van de noodzakelijke vitamines en mineralen. De meeste bladgroentes bevatten tot wel 8x meer calcium dan melk.

Gezond en vitaal

Wanneer je op bovenstaande manier je dag begint zul je een enorm verschil in je gezondheid en vitaliteit ervaren en zul je gemakkelijker overtollig vet en overtollige kilo’s verliezen.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, maar het is er maar één. Natuurlijk zul je de rest van de dag ook op de juiste manier moeten eten en liefst regelmatig bewegen.

Stel het ontwikkelen van gezonde gewoontes niet langer uit, begin bij het ontbijt en zet kleine stappen richting meer energie en een betere gezondheid.    

 

Meer bewegen? Kijk op In Beweging

 

Jesse van der Velde

is de eerste verjongingscoach in Nederland, en schreef onder meer het boek "Voor Altijd Jong". (De eerste twee hoofdstukken kan je nu gratis downloaden op  www.vooraltijdjong)