Nieuws/Vrouw
457822
Vrouw

Verjoningscoach

Stress verhelp je zo

GEZOND - Misschien ken je ze wel, mensen met een hoog stressgehalte. Het zijn de mensen die rondrennen en vliegen en veel bezig zijn met presteren. De zakenvrouw, de directeur en werkende moeder met hun overvolle agenda’s. Of wellicht herken je jezelf hierin.

Ze hebben dan een hoog cortisolgehalte. Ons lichaam produceert cortisol als reactie op lichamelijke of geestelijke stress.

Het is een overlevingsmechanisme van het lichaam, want door het vrijkomen van een grote lading cortisol ben je beter in staat om te vluchten of vechten.

Cortisol zorgt ervoor dat we alert zijn en de snelheid, coördinatie, kracht en moed hebben om ons uit gevaarlijke situaties te bevrijden. Door cortisol kan een moeder een auto omhoog tillen om haar kind te redden en kan iemand wegrennen van een belager.

 

Doe de test: heb ik stress?

 

Waardevol mechanisme

Het is een waardevol mechanisme dat ervoor zorgt dat de hersenen en het lichaam genoeg energiebronnen hebben voor hun afweer.

Als het lichaam veel cortisol produceert kan dit leiden tot slapeloosheid. Als je onvoldoende nachtrust krijgt kan de hormoonhuishouding uit balans raken, wat weer tot allerlei degeneratieve klachten kan leiden.

Symptomen van een hoge cortisolproductie in het lichaam zijn veel trek hebben in suiker of zout, spijsverteringsproblemen, allergieën, gevoel van stress, verwarring, huidproblemen, ademhalingsproblemen, concentratieproblemen en geen zin hebben in seks. 

 

Anti-stressdieet voor de zomer

Gewichtstoename

Mensen die langdurige chronische stress hebben lopen het risico dat de bijnieren uitgeput raken van de te hoge cortisolproductie. Hierdoor kunnen de bijnieren niet meer goed functioneren en juist geen cortisol meer kunnen produceren.

Als cortisol zijn werk doet, voel je jezelf lekker, raak je niet van slag door stress en slaap je goed. Echter als je cortisolgehalte te laag is door bijnieruitputting word je humeurig, krijg je last van angsten en raak je gestresst van situaties die je normaal gesproken zou negeren.

Gewichtstoename kan hiervan een gevolg zijn, door de neiging om teveel te eten om op die manier de dalende energieniveaus te compenseren.

Er ontstaat enorme trek in calorierijke bewerkte voedingsmiddelen omdat die snel energie geven. Helaas wordt deze snelle ‘energieboost’ meteen gevolgd door een nog grotere energiedip.

 

Er zijn twee soorten stress

 

Weer in balans

Effectief met stress leren omgaan is belangrijk, evenals voldoende nachtrust. De afscheiding van cortisol wordt gestimuleerd door de aanwezigheid van zelfs een klein beetje licht.

Hiervoor is het goed om te slapen in een kamer die helemaal verduisterd is, zelfs zonder wekkerradio waarvan de cijfers lichtgeven.

Wetenschappers hebben een onderzoek gedaan met honderden proefpersonen die in een pikdonkere kamer moesten slapen met een lichtbron zo groot als een speldenknop.

Zij kwamen tot de conclusie dat ook met deze minimale hoeveelheid licht, bij alle deelnemers, het cortisolgehalte toenam.

 

Vitaminen en mineralen

Ten slotte is het belangrijk dat je een gezond voedingspatroon hebt en voldoende beweegt om je hormonen in balans te houden.

Als je veel onbewerkte, natuurlijke en bij voorkeur biologische voeding eet krijg je een grote variatie aan vitaminen en mineralen binnen die allemaal bijdragen aan een uitgebalanceerde hormoonhuishouding.

Op deze manier blijf je stress en je stresshormoon cortisol op een natuurlijke en gezonde manier de baas.

 

Gezond eten

 

Jesse van der Velde

is de eerste verjongingscoach in Nederland, en schreef onder meer het boek "Voor Altijd Jong". (De eerste twee hoofdstukken kan je nu gratis downloaden op  www.vooraltijdjong)