Nieuws/Vrouw
457862
Vrouw

Gezond eten | Voedingsadvies

Tien slanke zomersnacks

ADVIES - De zomer is begonnen. Strand, zee, bos en zwembad lokken. Heerlijk de hele dag op stap of lekker hangen in een strand stoel met goed gezelschap en een hapje en een drankje.

Maar wat neem je mee om er een leuke dag van te maken zonder dat je het gevoel hebt dat je je de volgende dag niet meer met goed fatsoen in je bikini kunt vertonen? Fruit en rauwkost zijn gezond, maar best een beetje saai.

Dat het ook anders kan bewijzen deze tien eigentijdse slanke, gezonde en makkelijk te maken zomer snacks:

Bevroren druiven

Heerlijke fruit snoepjes vol vitamine C, A, kalium, ijzer en foliumzuur. Was een tros druiven, haal ze van de steeltjes, doe ze in een bakje en leg ze een nachtje in de vriezer.

Eventueel meenemen in de koelbox om ze zo lang mogelijk koud te houden. IJskoud de lekkerste en de gezondste!

 

Fruit saté

Kinderen eten graag fruit, maar ze eten het nog veel liever als je het leuk verpakt. Deze fruit saté's zijn op voor je het weet. En ook nog zonder te knoeien!

Rijg om en om stukjes ananas en aardbei op saté stokjes. Voor meer vulling en voeding kun je er nog stukjes (geiten)kaas tussen doen. Meenemen in aluminiumfolie of een afsluitbare plastic doos in de koelbox.

 

Humus met verse groenten

Gezonde vetten, vezels en eiwitten. Tegenwoordig zelfs kant en klaar te halen in de supermarkt. Bakjes humus met of zonder kruiden, en bakjes voorgesneden rauwkost zoals wortel, selderij, komkommer en radijs.

Nog lekkerder is het om de humus zelf te maken of in ieder geval de groenten 's ochtends zelf te snijden. Hou je niet van humus vervang deze dan door een goede notenpasta, zonder toegevoegde suiker. Een super makkelijke slanke snack die je lang genoeg vult tot lunch of diner.

 

Pittig geroosterde kikkererwten

Niet alleen lekker om humus van te maken. Kikkererwten lenen zich ook prima voor een hartige snack vol vezels en goede vetten. Spoel een blik of pot kikkererwten af onder stromend water.

Laat goed uitlekken en dep daarna voorzichtig droog. Meng de erwten in een kom met wat olijfolie, zeezout en cayenne peper. Spreid uit op bakblik en zet in het midden van een voorverwarmde oven (225C).

Na 15 minuten even omscheppen zodat de erwten aan alle kanten mooi bruin worden. Nog eens 15 minuten roosteren voor een knapperig en gezonde snack om de hartige trek te stillen.

 

Alles over groente en fruit

 

Yoghurt snack

Maak van je dagelijkse portie yoghurt eens een heerlijke ijskoude snack. Vries (Griekse) yoghurt de avond van te voren in. Gebruik hiervoor ouderwetse ijsvormpjes of plastic bekers.

Voeg voor meer smaak en variatie stukjes fruit, verse vanille of stukjes rauwe cacao toe. Vooral aardbeien, blauwe bessen en frambozen lenen zich goed voor deze overheerlijke laag calorische snack.

Na het eten van je eigengemaakte yoghurt ijs zul je de vette en suikerrijke varianten met gemak laten staan. 

Wortel creamcheese wraps

Hiermee versla je alle slappe broodjes met kaas. Mini wraps zien er niet alleen heel vrolijk uit, ze vullen je maag en houden de lekkere trek op afstand. Koop kant en klare (volkoren) tortilla wraps.

Zijn ze niet zacht verwarm ze dan heel even zodat je ze makkelijk kunt oprollen. Smeer op iedere wrap één eetlepel creamcheese, 1 geraspte wortel en 10 rozijnen.

Rol de wrap op en snij de rol in 8 gelijke delen. Voor een hartiger wrap vervang je de rozijnen door halve olijven, walnoten of stukjes geitenkaas met koriander.

 

Komkommer crackers

Komkommers zijn misschien wel de ultieme zomer snack. Boordevol vezels en vocht en praktisch geen calorieën (slechts 58 per 10 schijven).

Wat wil je nog meer om bikini 'proof' te blijven? Gebruik komkommer schijfjes als crackers onder kaas. Snij de komkommer in dikke schijven en beleg deze met een plak (geiten)kaas naar keuze.

Besprenkel eventueel nog met wat paprikapoeder en smullen maar. Om makkelijk mee te nemen en te eten kun je ze aan saté prikkers rijgen. Zeker voor kinderen met zandhandjes erg praktisch!

 

Noten

Neem een mix van verse noten mee. Walnoten, amandelen, paranoten. Ongebrand en ongezouten.

Noten zitten boordevol vullende vezels en gezonde vetten, waardoor je minder snel honger krijgt en in de verleiding komt om iets ongezonds te gaan halen.

Voeg eventueel ook wat zaden toe, zoals pompoen en zonnebloemzaad. Lekker knabbelen op een handje vol gezondheid die je zal helpen je bikini lijn in stand te houden.

 

Water

Water is onmisbaar voor een gezond lichaam. Zeker als het warm is. Hou daarom je vocht balans goed in de gaten. Vaak denk je dat je honger hebt maar dan heeft je lichaam eigenlijk behoefte aan vocht.

Neem daarom voldoende water mee. Verveelt gewoon water je doe er dan wat vers (bevroren) fruit in of stukjes komkommer of selderij.

Dat geeft het een lekker frisse smaak. Of maak een pot groene thee die je laat afkoelen. IJsblokjes en wat schijfjes citroen of limoen erin en je hebt een overheerlijke zomerse dorstlesser die bovendien je stofwisseling versnelt. Voor een slanke zomer drink je water!

 

Chocola

Chocola? Ja, chocola. Maar dan wel de bittere variant zonder suiker. Verkrijgbaar bij de natuurwinkel of betere chocolade boer. Neem een dikke reep bittere chocolade mee, met minimaal 75% cacao. Cacao is gezond en maakt niet dik.

Het stabiliseert je bloedsuiker, zit boordevol goede stofjes en zorgt ervoor dat de lekkere trek snel verdwijnt. En het maakt je blij. In cacao zitten stofjes die een geluksgevoel in je hersenen veroorzaken.

De echte diehards knabbelen natuurlijk op rauwe cacao bonen. Deze bevatten meer van de gezonde stoffen die na verhitting helaas grotendeels verdwijnen. Helemaal lekker is het om wat rauwe cacao door de noten mix te doen.

 

Beginnen met bewegen? Doe dan mee met onze VROUW’s zes-weken-fit-challenge!

 

 

Meer info op:

www.prowellness.nl 

Rolien Scheepbouwer is voedingsdeskundige en gezondheidscoach. Zij heeft een praktijk in Amsterdam. Voor VROUW behandelt zij elke week een onderwerp.

Heb jij ook een vraag/opmerking voor Rolien? Mail die dan naar gezondleven@telegraaf.nl