Nieuws/Vrouw
459479
Vrouw

Tips

Gezond en fit met het hele gezin

GEZOND - Wil je blijvend gezonder en fitter leven, dan kan je maar beter met het hele gezin aan de slag gaan. De kans op succes is veel groter als je gesteund wordt door anderen. Ook is samen bewegen veel leuker en dus ook makkelijker vol te houden. VROUW geeft enkele tips om als gezin fit te worden.

Plan alle activiteiten

Het is makkelijker om een voornemen goed vol te houden, als je er een gewoonte van maakt. Daarom is het handig om wekelijks activiteiten in te plannen.

Laat de kinderen bijvoorbeeld na schooltijd tot het avondeten buitenspelen. Ga eens met zijn allen wandelend naar de supermarkt en laat de auto vaker staan. Met zoveel extra handen moet het ook geen probleem zijn om alle boodschappen mee te krijgen.

Sportschool

Gezellig met zijn allen voor de buis hangen, doen we natuurlijk allemaal, echter daar wordt niemand fitter van. Waarom niet bijvoorbeeld twee avonden in de week met zijn allen naar de sportschool gaan? Kinderen leren zo op een speelse manier steeds meer te bewegen. Buiten dat het een leuke activiteit is om als gezin te ondernemen, denk aan alle lol die je kan hebben. Zo wordt het ook makkelijker om van een avondje sport een gewoonte in het leven van de kinderen te maken. Later zullen ze daar nog veel profijt van hebben.

Gezonder eten

Er is natuurlijk meer nodig om een fit lijf te bereiken. Dit lukt niet alleen met de juiste hoeveelheid beweging, maar ook met gezond eten. Wanneer iedereen in het gezin meedoet, is het makkelijker om gezond te koken.

De kinderen kunnen meehelpen in de keuken. Het is bijvoorbeeld veel leuker om groenten te mogen snijden, dan om friet in de pan te gooien. Door verschillende groenten te gebruiken kan je proberen de maaltijden kleurrijk te houden.

Ook kan je chips en koekjes vervangen door gezonde tussendoortjes, als paprika, komkommer, radijsjes, snoeptomaatjes of rauwe wortels. Gepresenteerd met een vetarm-sausje.

Leuke dingen

Elke keer maar weer fietsen of wandelen is niet altijd leuk voor kinderen. Maak daarom een wensenlijst met activiteiten en kies minstens een of twee keer per maand een van die geselecteerde activiteiten. Bijvoorbeeld: bergbeklimmen, roeien, bowlen, survivallen, etc. Het hoeft dus niet altijd iets sportiefs te zijn, recreatief bewegen kan ook al heel gezond zijn.

Gezonde hobby’s

Ben je gek op gamen achter de computer, kies dan voor een actief spelletje. Voor de WII kun je bijvoorbeeld hele leuke dans- of sportspelletjes krijgen. Niet alleen vliegen de calorieën eraf, het is ook nog eens erg leuk om te doen.

Evaluatiemoment

Vergeet niet een evaluatiemoment af te spreken. Kijk dan niet alleen naar de verloren kilo’s, maar ook naar hoe de activiteiten jullie als gezin nader tot elkaar brengen.