Nieuws/Vrouw
461838
Vrouw

Tips voor een goede nachtrust

Nu de zomerklok is ingegaan en de klok weer een uur vooruit gezet is, is het zeker de eerste paar dagen lastig om jezelf je bed uit te slepen zo vroeg in de morgen. Een goede nachtrust is belangrijk en helpt ons de volgende dag effectief en geconcentreerd te kunnen werken.

Hierbij een paar tips voor een goede nachtrust.

Schermen

Kijk geen tv voordat je naar bed gaat. Het felle licht van tv- en computerschermen laat de hersenen geloven dat het nog geen tijd is om te slapen. Ga minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer achter een scherm zitten.

Check de tijd niet steeds

Als je wakker ligt, kijk dan niet steeds op de klok, hoe verleidelijk ook. Elke keer als je de minuten op de klok voorbij ziet tikken, raak je gefrustreerder dat je weer een minuut slaap verspilt hebt. Laat staan als je steeds uit ligt te rekenen hoeveel uur slaap je nog hebt.

Temperatuur

Slaap niet een warme kamer. Een kamer die te warm is, voelt benauwd en niet prettig. Het is ook zeker niet gunstig voor je nachtrust, omdat je lastiger in slaap valt. Een te koude kamer is ook niet bevorderlijk voor je nachtrust.

Cafeïne

Drink geen cafeïne, het blijft lang in je lichaam zitten en zal je dus ’ s nachts langer wakker houden. Doktersadvies: Drink acht uur voordat je naar bed gaat geen dranken met cafeïne.  Kun je toch niet zonder de smaak van koffie en thee? Drink dan een cafeïnevrije versie.

Te strakke kleding

Slaap niet in een te strakke pyjama. De zijde en kanten jurkjes zijn heel sexy, maar als ze te strak zitten, slaap je er niet beter op. De kleding verstoort het slaap-waak ritme, verlaagt melatonine levels en doet de lichaamstemperatuur stijgen, er gebeurt dus van alles waar je juist weer wakker van wordt.