Nieuws/Vrouw
506797
Vrouw

Dossier Gezond Eten

Hardnekkige fabels over koffie

Wat jammer dat er zoveel negatieve verhalen de ronde doen over koffie. Dat het vocht aan je lichaam onttrekt, is een broodjeaapverhaal. Ook het effect van cafeïne is per persoon verschillend. Om alle fabels de wereld uit te helpen, zet ik het op een rij.

Ik ben verslaafd. Ik geef het toe. Ik begin er ’s ochtends mee bij mij ontbijt. Zonder melk, alleen een beetje suiker. Dan mag ik er van mezelf nog twee tot aan de lunch. En dan het liefst met romige melk. Zonder suiker. Mijn laatste ‘mag’ ik na het avondeten, als de kids op bed liggen. Op de bank met een stukje chocolade. Koffie. Ik vind het heerlijk. De geur, de smaak en alle emoties eromheen.

Zo jammer dat ik altijd van die negatieve verhalen over hoor. Is het echt zo slecht? Hoe vaak mag ik het drinken? En droogt ‘een bakkie troost’ je echt geheel uit? NEE! Koffie onttrekt geen vocht aan je lichaam. Dit is een hardnekkig broodjeaapverhaal. Twee Engelse onderzoekers hebben twee groepen mannen drie dagen lang vier koppen koffie per dag laten drinken en de andere helft vier koppen water. Na een rustperiode van tien dagen draaiden de groepen om. Er waren geen veranderingen in de vochthuishouding van de deelnemers. Een glaasje water bij je koffie om het een met het ander op te heffen is dus niet nodig.

Cafeïne

Waarom wordt koffie dan toch zo vaak negatief belicht? Behalve door de hardnekkige fabel dat koffie zou uitdrogen, komt het ook door de cafeïne die erin zit.  Cafeïne wekt op, maakt waakzaam en alert. Ik vind dat eerlijk gezegd een fijne bijkomstigheid. Het maakt mij wakker ’s ochtends. En na het eten zak ik niet in. Slaapgebrek heb ik er gelukkig niet door, terwijl dat toch een van de negatieve kanten van cafeïne is: slecht slapen, onrust, trillerigheid. Hoe je reageert op voedsel, is sowieso persoonsgebonden; effecten kun je dus niet over een kam scheren. Dat geldt vooral voor koffie. Ik ken geen enkel product dat zo’n verschillende uitwerking geeft op verschillende personen.

Daarnaast bevat de ene soort koffie meer cafeïne dan de andere. Zo zit er een verschil tussen Arabica en Robusta. Er zijn variëteiten binnen de Arabica-familie die bijzonder weinig cafeïne bevatten. Er wordt beweerd dat de hoogte waarop ze verbouwd worden daar een rol in speelt. Hoe hoger, hoe minder cafeïne. De lager groeiende Robusta-koffies kunnen ongeveer veertig tot vijftig procent meer cafeïne bevatten dan Arabica-koffies.

Water

Ook de bereiding van koffie heeft effect op het cafeïnegehalte. Hoe langer het water in contact staat met de koffie, des te meer cafeïne wordt er onttrokken. De populaire Nespresso-cupjes komen veel minder lang in contact met water en bevatten dus minder cafeïne dan koffie uit een ouderwets filterapparaat. Als je echt wakker wil worden, moet je een french press (cafetière doordrukpot) zetten, met heel veel Robusta (liefst honderd procent, lekker lang laten trekken). De smaak zal minder elegant zijn. Je zou het ook als bocht kunnen betitelen, maar je wordt er wakker van. Ga je voor smaak en (veel minder) cafeïne, neem dan een espresso/ristretto van honderd Arabica-bonen.

Koffie is dus niet zo slecht als wordt beweerd. Waarbij ik niet aanraad om meteen de hele dag sloten koffie tot je te nemen. Want dan ga je de dag wel stuiterend door. Ik denk ook niet dat er een bepaalde hoeveelheid bestaat die men moet drinken, aangezien iedereen er weer anders op reageert. Maar een aantal lekkere bakkies is zeker niet verkeerd, dus geniet ervan. 

Dossiers van Carina Noordervliet over gezond eten: