Nieuws/Vrouw
588518480
Vrouw

Geef je kleren weg! En nog 11 tips voor een opgeruimd huis

Opgeruimd huis

Opgeruimd huis

Een opgeruimd huis, wie wil dat niet? Helemaal met de lente in aantocht. Maar hoe begin je en hoe houd je het netjes? Samen met opruimexpert Zamarra Kok komen we tot 12 gouden tips. Succes!

Opgeruimd huis

Opgeruimd huis

1. Stop met uitstellen

Je kent ’t wel: hoge stapels brieven, papieren en folders op het hoekje van de keukentafel. En eigenlijk heb je geen idee wat er allemaal op die stapel ligt.

We zijn geneigd dingen te bewaren, omdat we het zonde vinden iets weg te gooien of het nog een keer nodig denken te hebben. Maar wanneer je iets zoekt, kun je het in die onoverzichtelijke stapel niet terugvinden.

Stop met uitstellen en sorteer belangrijke brieven en papieren direct na het openen van de post. Het kost maar een paar minuten, dus ruim de paperassen voortaan meteen op.

2. Bekijk het huis door de bril van een ander

Het kan zijn dat je blind bent geworden voor de spullen om je heen. Soms wil het helpen om je huis eens te bekijken door de bril van een ander. Maak eerst een wandeling om je hoofd leeg te maken. Stap dan je huis binnen en kijk kritisch om je heen.

Welke spullen zijn echt mooi en welke hebben hun beste tijd gehad? Wat ervaar je als troep of als onnodig? Schrijf alles op en begin met weggooien of weggeven.

3. Gooi iets weg als er iets bij komt

Iets erin, is iets eruit. ‘Niet genoeg opbergruimte’ is een van de meest genoemde smoezen voor rondslingerende rommel. Waarschijnlijk ligt dit probleem niet aan de hoeveelheid opbergruimte, maar aan het aantal spullen.

Als er steeds nieuwe spullen bij komen, is het logisch dat de kastdeuren op een dag niet meer sluiten. Om te voorkomen dat het uit de hand loopt, kun je deze regel aanhouden: voor alles wat je nieuw in huis haalt, gooi je voortaan eerst iets weg.

4. Zet dienbladen in de keukenkastjes

Maak je keukenkasten schoon, gooi weg wat over de datum is en zet de rest terug op dienbladen. Dit maakt je keukenkastjes overzichtelijker en wanneer je een dienblad uit de kast pakt, zie je direct wat je nog in huis hebt.

Dit voorkomt het kopen van dubbele producten. Oude producten verdwijnen niet achterin de kast en je houdt de boel makkelijker schoon. Stop de dienbladen een paar keer per jaar in de vaatwasser.

5. Laat gratis dingen liggen

Gratis spullen zijn misschien wel de grootste troepveroorzakers. Vaak heb je ze helemaal niet nodig en verdwijnen ze in een hoek, la of stapel.

Om te voorkomen dat het hele huis straks vol ligt met onzinproducten: zeg voortaan ‘nee’ tegen alles wat gratis, maar ook onnodig is.

6. Begin direct

De effectiefste manier om het huis schoon en opgeruimd te houden, is om iets na gebruik direct op te ruimen.

Dat begint al bij het opstaan: gooi vuile was in de wasmand, stop de deo terug in het laatje, zet de ontbijtborden in de vaatwasser, gooi de lege fles sinaasappelsap in de glasbak, leg de gelezen krant in de papierbak.

Na een tijdje wordt het vanzelf routine.

7. Focus op één taak

Voordat je begint met opruimen, is het verstandig om een hoofdtaak te bedenken. Maak een prioriteitenlijst en werk die van boven naar beneden af.

Begin je met het opruimen van het washok? Maak dat dan af vóórdat je aan een nieuwe taak begint.

En vind je daar iets wat eigenlijk in een andere kamer hoort? Laat je niet afleiden, dat komt later wel. Maak af waar je aan begint.

8. Laat iedereen zijn eigen rommel opruimen

Heb je een gezin? Dan is het echt niet de bedoeling dat jij alles opruimt en schoonhoudt, laat iedereen zijn of haar eigen rommel opruimen.

Kleine kinderen kun je natuurlijk helpen, maar geef ze een verantwoordelijkheidsgevoel en laat ze een bijdrage leveren aan het huishouden.

Nog een pluspunt: geen geruzie over dat verkeerd opgeruimde schrift.

9. Kijk kritisch naar je garderobe

Het is alweer bijna tijd om de zomerspullen tevoorschijn te halen. Een snelle en simpele manier om je garderobe te ordenen, is je kleding te verdelen in drie categorieën: draag ik veel, draag ik soms, draag ik amper.

Hang de eerste terug in de kast. Geef de tweede categorie een tweede kans en besluit ze de komende weken te dragen. Leg alles wat beviel terug in de kast.

Bij de laatste categorie: gooi weg, geef weg of verkoop het.

10. Hanteer de regel van vijf

De keuken is een goed startpunt voor een flinke schoonmaak. Iedereen heeft wel een keukenla vol vuilniszakdichtbinders, pennen, aanstekers of gebruikte plastic tasjes. Stevig uitmesten kan geen kwaad.

Als je van alles vijf stuks overlaat, is dat echt genoeg. En als je dan toch in de keuken bezig bent, kijk in de voorraadkast en koelkast. Daar staan vast spullen in die over datum zijn en dus weg kunnen.

11. Gooi oude zooi weg

Door naar de kamer met hele jaargangen aan administratie in dozen, mappen of stapels. Waarom bewaar je dat allemaal? Niemand heeft zin om nostalgisch door de telefoon-, stroom- of waterrekeningen van 2008 te neuzen.

Bewaar alleen zaken die voor de belastingaanslag van belang zijn, de rest mag in de papierversnipperaar. Zo, dat scheelt weer een meter kastruimte!

12. Neem afscheid van oude make-up

Ook in de badkamer kan vaak veel weg. Denk bijvoorbeeld aan medicijnen die over de datum zijn; lever ze in bij de apotheek.

Ruim dan meteen de beautyhoek op. Gooi kruimelige poedertjes, ranzige lippenstift, oude zonnebrandcrème en roestige scheerschuimbussen in de vuilniszak.

Hik je tegen die grote schoonmaak aan? Het kan helpen om jezelf te belonen met een fijn potje crème of een nieuwe lippenstift...

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.