Nieuws/Vrouw
633072688
Vrouw

Achter het nieuws

’Help, wintertijd! Hoe houd jij de kids in het gareel?’

Zondag is het weer zover: de wintertijd gaat in. De klok gaat een uur achteruit en dat betekent dat je een uur langer in je bed kunt blijven liggen. Hartstikke lekker, dat uitslapen, maar de biologische klok van het kroost kan hierdoor flink worden ontregeld. Wij vroegen Stephanie Molenaar (45), slaapexpert én moeder van vier kinderen, om raad!

Bedtijd

„Door de wintertijd raakt je biologische klok ontregeld. Dit geldt voor alle leeftijden, maar kleintjes tot 5 jaar hebben hier het meeste last van. Kinderen slapen gemiddeld elf uur per nacht en dat ene uurtje verschil kan de boel flink ontregelen.

Het scheelt dat het nu op de meeste plekken herfstvakantie is, omdat het biologische ritme nu sowieso meer is verschoven. Toch is ’het opstaan’ niet de grootste boosdoener bij de wintertijd – de nieuwe bedtijd is het échte probleem.”

Kwartiertjes

„Gemiddeld kan het tot wel een week duren voordat een kind weer is gewend aan het nieuwe ritme. Hierom adviseer ik ouders om met ’kwartiertjes’ te gaan werken.

Stuur je kind dus niet op zaterdag direct een uur later naar bed, maar doe dit geleidelijk in kwartiertjes. Op deze manier voorkom je de zogenaamde ’vermoeidheidsspiraal’ bij kinderen.”

Maaltijden

„Naast een geleidelijke aanpassing van de kinderbedtijd, adviseer ik ouders ook om de tijden van de maaltijden op te schuiven. Voeding doet namelijk heel veel met het ritme van je kind.

Hierom is het verstandig om, met de wintertijd in zicht, ook wat later te gaan dineren. Op deze manier voelt de overgang naar de wintertijd voor kinderen natuurlijker aan.”

Licht

„Tenslotte adviseer ik ouders om te spelen met het licht. Bij licht gaat het met name om licht in de ochtenduren, wat je lichaam het signaal geeft dat het echt dag is, en op basis hiervan wordt je klok ingesteld.

Je kunt dit ook gebruiken als je je kindje net wat langer wakker wilt houden om te wennen aan de nieuwe tijd. Niet pal voor de televisie zetten natuurlijk, maar als je kleintje struikelt op dat later gaan slapen: ga dan naar buiten, geef daarna rust, bouw af en dan naar bed.”

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.