Nieuws/Vrouw
674664820
Vrouw

Hoe zwaar is té zwaar?

Vrouw met meetlint

Vrouw met meetlint

Hoe weet je nu wanneer je echt overgewicht hebt? Natuurlijk kun je met je gezonde verstand vaak al wel inschatten of je te zwaar bent. Maar een gewicht dat voor de een als zwaar wordt ervaren, kan een ander juist zien als slank. Voor een beetje houvast kan het berekenen van je BMI of het meten van je middelomtrek uitkomst bieden.

Vrouw met meetlint

Vrouw met meetlint

Want één of twee kilootjes kunnen soms het verschil maken tussen een gezond gewicht of overgewicht. Of je een gezond gewicht hebt, hangt af van hoeveel je weegt in verhouding tot je lengte.

Spiermassa

Om hierachter te komen, checken veel mensen hun BMI, maar je kunt ook de omtrek van je buik meten. Deze tweede methode wordt iets minder frequent gebruikt. Vaak komt uit beide methoden dezelfde uitslag; het grote verschil is dat door het meten van je buikomtrek er ook rekening wordt gehouden met je spiermassa.

Is de uitslag van de testen toch anders, dan kun je het beste kijken naar de uitslag van de middelomtrek.

Tegenwoordig kun je ook weegschalen voor thuis kopen die, als je er met blote voeten op gaat staan, vrij nauwkeurig kunnen meten hoeveel van die kilo's bestaan uit vocht, spieren en vet. Maar als je echt zekerheid wilt, dan kun je natuurlijk altijd naar een huisarts of diëtist gaan, daar kunnen ze bijvoorbeeld een vetpercentagemeting doen.

Body Mass Index

Voor het berekenen van je Body Mass Index (BMI) bestaat een standaard formule. Je kunt je BMI zelf uitrekenen, maar op verschillende sites kun je de berekening ook voor je laten doen.

BMI formule: Gewicht in kilogram / (Lengte in meter X Lengte in meter)

Ben je bijvoorbeeld 1.78 meter en weeg je 78 kilo, dan is de berekening als volgt: 78 / (1.78 X 1.78) = 24,6

Je hebt ondergewicht als je BMI lager is dan 18,5. Bij een BMI tussen 18,5 en 25 is er sprake van een gezond gewicht. Je zit in de gevarenzone als je BMI uitkomt tussen de 25 en 30; je hebt dan overgewicht. Als je BMI hoger is dan 30, heb je obesitas.

Middelomtrek

Voor je gezondheid is het belangrijk waar het lichaamsvet zit, vooral vet in en rond de buik kan je gezondheid schaden. Naast het berekenen van je BMI kun je ook je middelomtrek meten.

Je meet je middelomtrek tussen de onderkant van je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Neem een meetlint, plaats hem om je middel en adem uit. Lees vervolgens de middelomtrek af.

Je hebt als vrouw ondergewicht als je omtrek kleiner is dan 68 cm. Je hebt een gezond gewicht als de omtrek tussen de 68 en 80 cm is. Is de omtrek tussen de 80 en 88 cm, dan heb je overgewicht. Bij een omtrek groter dan 88 cm heb je obesitas.

Voor mannen is het net weer anders. Als man heb je ondergewicht als de omtrek kleiner is dan 79 cm. Een man heeft een gezond gewicht als de omtrek tussen de 79 en 94 cm is. Als de omtrek tussen de 94 en 102 cm is, dan heeft een man overgewicht. Er is sprake van obesitas bij een omtrek groter dan 102 cm.

Resultaten

Wat kun je nu met deze resultaten? Ze zouden een houvast moeten bieden om je doelen te stellen bij het afvallen. Het behalen van een gezond gewicht is natuurlijk het belangrijkste doel.

Als je in de categorieën overgewicht of obesitas valt, heb je een verhoogde kans op ernstige ziekten. Bijvoorbeeld diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker. Maar ook ondergewicht is uiteraard niet goed voor je gezondheid.

Bij een ziekte of bij een BMI hoger dan 30 is het belangrijk dat je voor je aan een dieet begint, eerst naar de huisarts gaat.

Maak jezelf niet gek

Weeg jezelf niet te vaak, één keer in de week is prima. Ook is het belangrijk dat je op dezelfde dag, dezelfde tijd en met dezelfde kleding op de weegschaal gaat staan. Ga niet obsessief naar het nummertje op de weegschaal kijken en iedere dag je BMI uitrekenen.

Om een heleboel verschillende redenen kan dit cijfertje soms schommelen, ook al ben je nog zo goed bezig. Denk aan vocht dat je lichaam vasthoudt en spiermassa die je opbouwt door je bezoekjes aan de sportschool.

En als je geen zin hebt om met een meetlint aan de slag te gaan om de middelomtrek te meten, pak dan een item uit je kast dat nu aan de strakke kant zit. Een jurk of broek die je graag weer aan zou willen, maar nu nog net niet past.

In plaats van één keer in de week op de weegschaal staan of jezelf meten, pas je dan één keer in de week dit item. Hoe beter het zit, hoe dichter je bij je doel bent! En als het weer wat strak begint te zitten, dan is het tijd om wat beter op te gaan letten.

Maar vooral, doe wat voor jou goed voelt en laat je zeker niet ontmoedigen door de resultaten van anderen!

Bron voedingscentrum.nl

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.