Nieuws/Vrouw
772291537
Vrouw

'Bestrijd diabetes type 2 met een betere levensstijl'

Vandaag is het Wereld Diabetes Dag: 1,2 miljoen mensen in Nederland hebben diabetes, waarvan negen op de tien diabetes type 2. De rest daarvan heeft diabetes type 1 of zwangerschapsdiabetes. Elke week komen er 1000 patiënten bij. NB: Onderstaand stuk gaat over diabetes 2 (dat heel anders is dan diabetes type 1).

Diëtist Harriët Verkoelen werkt al dertig jaar met mensen die diabetes hebben. Ze heeft een eigen kijk op de ziekte ontwikkeld in al die jaren: "Ik heb eigenlijk steeds meer kritiek op de diabeteszorg. Het is zo dat mensen steeds meer medicijnen krijgen en daar eigenlijk beroerder van worden.

Diabetes type 2

Ik hoor in mijn praktijk de meest schrijnende verhalen. Daarom begrijp ik niet dat er niet meer de nadruk wordt gelegd op het aanpassen van de levensstijl. Je kunt daar veel mee bereiken. Mensen voelen zich daar wel tot 90 % beter door en hebben dan minder medicijnen nodig.

Ik heb het dan met name over diabetes type 2 en overgewichtsdiabetes. Dan heb je eigenlijk eerder een te veel aan insuline dan een tekort. Toch wordt het behandeld met insuline, dat maakt dat mensen zich beroerd gaan voelen.

Spuiten

Ze worden hangerig, moe en futloos. Je krijgt het gevoel dat je je door de dag heen sleept. Je wordt als het ware 'insuline-resistent'; je gaat het slecht verdragen. Tegen mensen met een lactose-intolerantie ga je toch ook niet zeggen dat ze juist lactose moeten hebben? Dat je dan een pil krijgt om het af te breken?

Dat je zelf moet spuiten bij diabetes type 2 is precies fout. Er wordt ook eigenlijk nooit gemeten wat je insuline-waardes eigenlijk zijn, terwijl dat wel kan. Bij diabetes zijn koolhydraten de brandstof. Je krijgt dan insuline om je bloedsuiker laag te houden terwijl je eigenlijk een intolerantie hebt voor koolhydraten. Het grappige is dat veel mensen - ook artsen - dit niet weten.

Omdenken

Mensen die ik coach om minder koolhydraten te eten, worden fitter en hebben minder medicijnen nodig hebben. Ik ben daar al 25 jaar mee bezig. Vroeger was ik een roepende in de woestijn, nu wordt het steeds breder opgepikt.

Het vraagt om omdenken; wees minder bang voor vet en minder met koolhydraten. Pak je leefstijl aan, dan zul je zien dat je je beter voelt en minder medicijnen nodig hebt."

Tips van Verkoelen:

  • Eet minder brood, of vervang brood door koolhydraatarm brood
  • Alles zonder tarwemeel is goed, dus kokosmeel, amandelmeel
  • Zilvervliesrijst mag af en toe een beetje, liever ook geen spelt of quinoa. Neem bloemkoolrijst of broccolirijst. Courgettespaghetti is ook lekker.
  • In groenten zitten meer vezels dan in granen
  • Let op suikerhoudende drankjes, smoothies en zuivel met een smaakje. Neem water. Als je eens iets anders wil neem dan frisdrank zonder suiker of thee of koffie zonder suiker
  • Laat koeken staan; er zitten veel foute vetten in. Neem liever een handje noten of een stukje fruit
  • Snack met groeten als snoeptomaatjes, paprika, een rolletje vlees of kaas
  • Een kleine portie kwark of yoghurt is ook een lekkere snack. Bijvoorbeeld met kaneel, noten en zoetstof als geraspte kokos
  • En vraag je eens af: 'Als ik geen trek heb, waarom eet ik dan? Dit geldt ook voor de ochtend. Ik eet altijd rond een uur of 11 wat eieren met hüttenkäse of Griekse yoghurt. Dan heb ik pas trek. Stel je ontbijt uit tot de eerste pauze.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.