Nieuws/Vrouw
802350
Vrouw

Dossier Gezond Eten

Nachtdiensten en gezond eten: hoe dóe je dat toch?

Sinds je bent begonnen met het draaien van nachtdiensten ben je compleet van de leg: want wanneer slaap je, wanneer eet je en wát eet je? Op de redactie kregen we tijdens de VROUW valt af challenge tal van vragen van lezeressen over gezond eten en nachtdiensten. En dus besloot onze voedingsdeskundige Carina Noordervliet eens uit te zoeken wat nu wijsheid is. 

Nachtdiensten: door het omgooien van je slaaproutine wordt je bioritme flink verstoord. Ook je stofwisseling krijgt een fikse optater, waardoor overgewicht op de loer ligt. Hoe krijg je weer vat op je voedingspatroon als je eenmaal aan die nachtdiensten bent begonnen?

Aankomen tijdens nachtdiensten

Volgens Dr Hans Hamburger (neuroloog en somnoloog, hoofd van het Amsterdam Slaap Centrum) is het ongezond om wakker te zijn op momenten waarop onze biologische klok aangeeft dat we moeten slapen. Verstoor je dit ritme dan kun je flink last krijgen van slapeloosheid, kan het zijn dat je geheugen plots niet meer werkt zoals je gewend bent en heb je zelfs meer kans op maag-, darm- en hartklachten.

Ook je stofwisseling kan ontdaan raken, legt Hamburger uit. Organen als de lever, die een belangrijke rol spelen in het stofwisselingsproces,  staan op een laag pitje. Veel mensen krijgen opeens minder trek, terwijl zij tóch de energie uit eten nodig hebben om te kunnen werken. Dan grijpen we plots naar (ongezonde) snacks en laten we grote, vullende maaltijden links liggen.

En daar heb je het recept voor die extra kilo's: weinig slaap, een verstoorde balans van je eethormonen, meer zin in vettig eten. Hallo gewichtstoename!

Snack- en maaltijdadvies tijdens nachtdiensten

Ook werkdruk speelt vaak een rol bij gewichtstoename. Soms heb je simpelweg geen tijd om (goed) te eten! Hoe moeilijk het ook is, als voedingsdeskundige adviseer ik mijn cliënten vaak dat het vooral erg belangrijk is om allereerst een goed ritme te vinden. Kies daar vervolgens gezonde maaltijden bij. Niet alleen heb je die energie nodig, ook helpt gezond eten om fit te blijven.

1. Snack

'Maar wat kan ik dan eten?', denk je misschien nu. Ik zou adviseren om bij een nachtdienst te beginnen met een gezonde, maar calorierijke snack, voor de energie.

  • Denk bijvoorbeeld aan een stuk roggebrood met avocado of kaas, of een paar mueslibollen met beleg.

2. Maaltijd

Vervolgens neem je tijdens je nachtdienst een lichte maaltijd. Licht, omdat je lichaam tijdens het verbranden van een zware maaltijd moe kan worden.

  • Denk bijvoorbeeld aan: een vullende salade, soep met wat brood, een rijstmaaltijd met vis.

3. Snack en ontbijt

Tot slot kun je aan het eind van je dienst nog een snackje eten. Om wakker te blijven mag dat wat hoger zijn in suikers.

  • Denk aan: ontbijtkoek en wat fruit.

En eet zodra je nachtdienst voorbij is nog even een ontbijtje.

Meer artikelen van Carina Noordervliet: