Vrouw/Praat Mee
870817599
Praat Mee

Een hele nacht doorslapen... Hoe dan?

Slaapproblemen breken je op

Slaapproblemen breken je op

Eén op de vijf slaapt slecht, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. En dat is slecht voor je. Van de mensen met slaapproblemen gaf 41 procent aan slecht te functioneren. CEO word je door te slapen. Hoe hoger iemand in een organisatie zit, hoe meer uren hij of zij in bed doorbrengt, blijkt uit slaaponderzoek. Voorts word je dikker door slecht te slapen en leidt je concentratie eronder.

Slaapproblemen breken je op

Slaapproblemen breken je op

Ik weet het, maar wat doe je eraan als je een slechte slaper bent? Als je nacht na nacht ligt te woelen en te draaien? Vandaag is het de Dag van de slaap. Hoe slaap jij? En heb jij misschien nog tips voor mij? Ik ben van een goede slaper veranderd in een slechte slaper.

Slaapmedicatie

Ik sliep tot mijn 35ste als een baby. Ik ging liggen en was weg. Toen de kinderen nog klein waren ging ik er altijd uit als er wat was, ik draaide me om en was weer weg. Terwijl mijn inmiddels ex, daarna nog uren wakker lag.

Terwijl uit onderzoek van de Hersenstichting blijkt dat vooral vrouwen een gebrekkige nachtrust hebben; wij slapen weliswaar over het algemeen iets langer dan mannen maar slapen wel een stuk slechter. Vrouwen komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie (11% van de vrouwen tussen 41-65 jaar, tegenover 4,6% van de mannen). De grote boosdoener van slecht slapen is te laat naar bed en te lang naar schermen staren, blijkt uit de gezondheidsenquête van het CBS.

Melatonine

Inmiddels zijn we vijftien jaar verder. Nu slaap ook ik belabberd. Inslapen gaat nog wel (met hulp van melatonine), maar ik word standaard om een uurtje of vier, vijf wakker. Ik heb het warm, zweet, kan dan de slaap niet meer vatten en maal wetende dat met de wekker om halfzeven het hele circus van voor af aan begint.

Ik zit op yoga, doe in de nacht soms ademhalingsoefeningen. Dat is nog wat mij het beste helpt; op mijn rug liggen en acht tellen inademen, diezelfde adem acht tellen vasthouden en dan in acht tellen uitademen. Het gekke is dat ik er vaak niet aan denk om dit te doen in mijn wanhoop. Dan ben ik alleen maar krampachtig bezig om weer in slaap te vallen.

Scheiding en overgang

Het slechte slapen begon voor mij zo’n zeven jaar geleden. Ik lag in scheiding en schoot volgens mij ook de overgang in. Ik kende de 'plafonddienst' wel van mijn zwangerschappen dus schreef het toe aan hormonen.

Alleen helpen de hormoonpillen van de huisarts niet afdoende tegen mijn verstoorde slaappatroon. Ik merk eerlijk gezegd niet zo heel veel van met of zonder pillen slapen. De laatste keer dat ik een nacht doorsliep kan ik me niet heugen.

Gouden slaaptip

Ik heb heus wel de slaapadviezen van bijvoorbeeld slaapdeskundige Ingrid Verbeek opgevolgd: geen beeldschermen voor het slapengaan, geen koffie, de dag rustig afbouwen, dezelfde bedtijd aanhouden... Maar het lijkt niet echt te helpen.

Of liever gezegd echt niet. Al kan het altijd nog erger. Zo hadden we een keer een interview met Inez die gemiddeld maar 1,5 uur per nacht sliep. Wat is jouw gouden slaaptip op deze Dag van de slaap? Ik wacht nog op dé tip. Ik hoor het graag!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.