Nieuws/Vrouw
909193712
Vrouw

Eerste hulp bij overgangsklachten

Vrouw in de overgang wuift zichzelf koelte toe

Vrouw in de overgang wuift zichzelf koelte toe

Opvliegers, slaapproblemen, een laag libido: kun je eigenlijk iets doen aan overgangsklachten? Diëtiste Iris de Goede helpt in haar praktijk o.a. vrouwen met overgangsklachten. Speciaal voor deelnemers aan de Lekker in je vel challenge zetten wij een aantal tips op een rij. Zodat je, ook als je in de overgang zit, een stuk lekkerder in je vel komt te zitten.

Vrouw in de overgang wuift zichzelf koelte toe

Vrouw in de overgang wuift zichzelf koelte toe

"Help! Ik heb last van veel overgangsklachten. Opvliegers, spierpijn, slaapproblemen, migraine, moeheid, stemmingswisselingen, laag libido, aankomen in gewicht en zelfs vlekken in mijn gezicht! Heb je tips? Want de medicijnen van de huisarts wil ik niet!"

Rundvlees, gebak en brood

Het is één van de verzoeken die Iris dagelijks voorgeschoteld krijgt. Haar antwoord? "Verander je levensstijl en laat voeding vóór je lichaam werken, in plaats van tegen." Door de daling van de hormonen oestrogeen en progesteron wordt tijdens de overgang de balans in je hormoonhuishouding en daarmee je gezondheid verstoord. Dit kun je gelukkig met de juiste leefstijl weer een beetje in evenwicht brengen, aldus Iris.

"Neem voeding die bij jouw lichaam past. Dit brengt je hormoonhuishouding weer in balans. Dat wil zeggen: eet voldoende gezonde vetten, vermijd snelle, vezelarme koolhydraten (zoals rundvlees, gebak en brood) en let op met oppeppers als koffie en zwarte thee."

Een goede nachtrust

Maar, nog belangrijker is een goede nachtrust! "Tijdens je slaap herstellen al je cellen zich en kom je tot rust. Het anti-stresshormoon cortisol wordt zo afgebroken." Wist je dat je veel meer slaap nodig hebt als je ouder bent dan 40? Gemiddeld wel 9 uur per nacht. Slaap je slecht? Ga dan op zoek naar de oorzaak! Dan kun je al heel veel winst behalen."

"Vergeet ook niet om voldoende te bewegen. Zo blijven je spieren soepel. Het liefst in de buitenlucht. Zonlicht en zuurstof zijn eigenlijk ook voeding voor je lichaam. Vitamine D is onmisbaar, ook in de winter. Bewegen zorgt voor minder stresshormonen, maar trainen met gewichten is ook goed voor je hormonale balans. Zo maak je groeihormonen zoals testosteron aan en dat is weer belangrijk om botontkalking tegen te gaan."

Minstens 20 seconden knuffelen

"Knuffel ook zo veel mogelijk met je geliefden en huisdieren. Dit helpt het verlagen van je stresshormoon cortisol. Bij het knuffelen wordt het hormoon oxytocine aangemaakt. Dit hormoon reguleert cortisol. Ik zeg vaak tegen gestreste mensen in mijn praktijk dat ze minimaal drie keer per dag moeten knuffelen (minstens 20 seconden). Niet vervelend toch?"

Tijdens de overgang daalt het hormoon oestrogeen in je lichaam. Bovenstaande tips zorgen ervoor dat je lichaam (hormonaal) in balans komt waardoor de overgangsklachten zullen verminderen of zelfs verdwijnen, aldus Iris.

Bijnieren

"Het stresshormoon cortisol bijvoorbeeld, kan de overgangsklachten verergeren. Dit komt omdat de bijnieren, die verantwoordelijk zijn voor aanmaak van stresshormonen zoals adrenaline en cortisol, een extra taak erbij krijgen. Ze nemen de taak om oestrogeen te produceren over van de eierstokken. Als je dan dus ook al veel stress hebt, kunnen de bijnieren overbelast raken en kunnen bepaalde overgangsklachten, zoals opvliegers verergeren."

Voeding speelt een belangrijke rol bij de vermindering van overgangsklachten, stelt Iris. Wat moet er dan zoal op je menu staan? "Veel groenten, vis, noten, zaden, eieren van 'blije' kippen, olijfolie en proberen er voor te zorgen dat er zo min mogelijk bloedsuikerspiegelschommelingen zijn in het lichaam."

Voor wie op zoek is naar inspiratie heeft Iris een aantal tips:

  • Een omelet met groenten als ontbijt of een warm bakje havermout met kaneel en blauwe bessen;
  • Als lunch een (zelfgemaakte) boekweitwrap met humus, wilde zalm, gegrilde groenten en rucola. Of gewoon een salade vol groente én eiwitten;
  • Als eerste tussendoortje een groene appel (liefst zuur) in combinatie met wat rauwe noten voor een stabielere bloedsuikerspiegel;
  • Voor het diner kun je denken aan een groot bord vol met verschillende soorten groente (eat the rainbow) en een stukje biokip voor de eiwitten en/of wat peulvruchten en champignons.

Jij op VROUW.nl

Zit jij ook in de overgang en heb je tips voor andere vrouwen?

Deel ze dan hier!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.