Vrouw/Verhalen achter het nieuws
982801771
Verhalen achter het nieuws

Achter het nieuws

Op zoek naar een duurzame spijkerbroek? Zo vind je er een!

„Jeansmerken weten het maar al te goed: op de door hen gebruikte jeansmaterialen valt nogal wat te winnen als het op het milieu aankomt. Voor de gemiddelde jeans wordt zo’n 7500 liter water gebruikt tijdens de productie.”

„Jeansmerken weten het maar al te goed: op de door hen gebruikte jeansmaterialen valt nogal wat te winnen als het op het milieu aankomt. Voor de gemiddelde jeans wordt zo’n 7500 liter water gebruikt tijdens de productie.”

Het nieuwe jaar is begonnen en het regent goede voornemens. Best lastig om die allemaal vol te houden. Maar deze variant is gelukkig vrij makkelijk: kies een duurzame spijkerbroek of een ander kledingstuk van jeans-stof. Daarmee doe je niet alleen jezelf maar ook het milieu een plezier.

„Jeansmerken weten het maar al te goed: op de door hen gebruikte jeansmaterialen valt nogal wat te winnen als het op het milieu aankomt. Voor de gemiddelde jeans wordt zo’n 7500 liter water gebruikt tijdens de productie.”

„Jeansmerken weten het maar al te goed: op de door hen gebruikte jeansmaterialen valt nogal wat te winnen als het op het milieu aankomt. Voor de gemiddelde jeans wordt zo’n 7500 liter water gebruikt tijdens de productie.”

Er komen steeds meer denimmerken bij die beseffen dat de verspilling van water en de belasting voor het milieu tijdens het productieproces van een spijkerbroek hopeloos ouderwets zijn. Zo is de denimshopper van Batavia Stad (kostprijs een tientje) niet alleen maar een leuke lapjestas, maar eentje met een goed verhaal. Wink, Sympany, Makers Unite, en Batavia Stad Fashion Outlet sloegen de handen ineen en willen daarmee straks, als de winkels weer open zijn, de bezoekers van de shoppingmall inspireren om minder plastic tassen te gebruiken. Oude jeans werden in de afgelopen maanden ingeleverd bij de outlet. Uiteindelijk werd ruim 1800 kilo denim gebruikt om de shopper te fabriceren.

Handige shopper van oude spijkerbroeken.

Handige shopper van oude spijkerbroeken.

Het circulaire jeanslabel Mud Jeans kent al sinds 2013 het concept van het jeans leasen voor een tientje per maand. Intussen een succesvol concept. Wie de spijkerbroek zat is, of deze versleten heeft, haalt gewoon een nieuw model. Mud Jeans verwerkt de grondstoffen van de oude jeans vervolgens weer tot nieuwe items en gebruikt bovendien 93% minder water dan reguliere jeansmerken.

Jeansmerken weten het maar al te goed: op de door hen gebruikte jeansmaterialen valt nogal wat te winnen als het op het milieu aankomt. Voor de gemiddelde jeans wordt zo’n 7500 liter water gebruikt tijdens de productie. Daarnaast volgt er nog schadelijke kleuring met chemicaliën en wastechnieken. Dat moet dus beter kunnen, vindt men.

0% verspilling

De Nederlandse ontwerpster Esmee van het exclusieve duurzame merk Halsduk by Esmee heeft zo haar eigen kijk op de situatie. Zij maakt haar collectie doorgaans op bestelling en garandeert daarmee 0% verspilling. De tijdloze kleding wordt gemaakt in kleine oplages. Denim II is daarvan ook het bewijs want dit jeanspak met kimonojasje biedt volop stylingmogelijkheden en kan steeds weer anders gedragen worden. De bijpassende bandplooibroek kan met diverse tops worden gecombineerd.

Kings of Indigo (KOI) is een denim label dat de blockchain technologie inzet om vriendelijk materiaalgebruik ook daadwerkelijk te bewijzen. Want nu duurzaamheid helemaal hot is wordt er immers ook regelmatig gefraudeerd met claims. Bij KOI is dat niet het geval en kan men via het aware system het product direct scannen op de 100% duurzaamheid.

Transparant

Bij HNST jeans pretenderen ze ook transparant te zijn en te werken met een circulair productieproces. Op de jeanstags staat zodoende nothing to hide, waarbij, vanaf het spinnen van de garens tot het naaien van de jeans zelf, alles op traceerbare plekken in Europa plaatsvindt. De collectie is gemaakt van 56% gerecyclede katoen, 23% Griekse katoen en 21% lyocell. Bij het wassen worden geen schadelijke chemicaliën gebruikt en wordt er zo’n 6639 liter water per jeans bespaard. Er zijn zeven modellen voor haar en vijf voor hem, in slechts twee wassingen die nooit uit de collectie gaan, wat de broek geschikt maakt voor meerdere seizoenen. Tommy Hilfiger en schoenenmerk Timberland sloegen de handen voor de tweede keer ineen met de TommyXTimberland collectie, bestaande uit zo’n 48 items. Het doel van deze tweede collectie is om met duurzamere producten te komen en de focus te leggen op grensverleggende eco-innovatie. Gezamenlijk werden de productieprocessen aangepakt evenals de inkoop van verantwoorde materialen. Met als trots eindresultaat minder afval, natuurlijke verfsoorten en duurzame materialen.

Retro-stijlen

Ook modereus Guess doet volop mee met de duurzame jeanstrend. Glamour meets nature geldt voor dit iconische merk, dat dit seizoen ook diverse retro-stijlen van vroeger op de markt brengt. Maar dan wel gehuld in een nieuw, modern eco-jasje. Last but not least lanceerde ook massaketen Primark eind vorig jaar een circulaire denimcollectie, een mode-initiatief van de liefdadigheidsinstelling Ellen MacArthur Foundation. Dit Jeans Redesign-project is volgens de keten nog maar het begin, waarbij in ieder geval al beloofd is dat de stijl en betaalbaarheid van de items wel behouden zullen blijven. De collectie bestaat uit jeans en spijkerjacks gemaakt van organisch katoen en gerecyclede vezels, zonder klinknagels.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.