Nieuws/Wat U Zegt
1022695
Wat U Zegt

Lawaaioverlast op stations

De NS probeert mede door omroepberichten zijn reizigers steeds beter op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op het spoor. Volgens lezer Jan de Jong overdrijft de NS. ''Kan deze lawaaioverlast niet een beetje minder? Waarom moeten berichten herhaald worden? De omroepberichten zijn duidelijk genoeg en maken herhalingen overbodig.'' Vindt u de kritiek terecht?

Jan de Jong:

De huidige omroepsystemen met computerstemmen genereren veel omroepberichten met vaak nietszeggende berichten volgen elkaar in hoog tempo op; de frequentie is erg hoog en de berichten worden ook nog eens herhaald. Het hele uur is zo goed als vol met omroepberichten.

Zelfs treinen zonder dat er iets gewijzigd is en zonder vertraging worden zelfs omgeroepen en herhaald.

In de trein en op stations lijkt het erop dat elk minuutje vertraging verantwoord moet worden. Van wie moet dit? Wie stelt zulke absurde eisen? Het wordt voor ons bedacht en wordt zeker niet door ons (reizigers) verlangt. Omroepberichten over vertraging van treinen worden om de twee tellen afgedraaid en ook nog met een herhaling.

Soms stap ik 's ochtends om half 6 in de trein (Sprinter) en begint een computerstem mij met goedemorgen te wensen, het resulteert juist in een averechts gevoel! Een computerstem hoeft mij niet goedemorgen te wensen! Laat dit alstublieft achterwege, zou ik willen bepleiten.

Of ik sta op Lelystad en hoor ik tig keer dat de trein naar Vlissingen van spoor 3 vertrekt. Ik weiger te geloven dat er dagelijks reizigers zijn die daar naartoe gaan! Om deze informatie heeft niemand gevraagd en ook niet met herhalingen om de twee minuten!

Kan deze lawaaioverlast niet een beetje minder? Waarom moeten berichten herhaald worden? De omroepberichten zijn duidelijk genoeg en maken herhalingen overbodig. Bovendien is de herhaling twee minuten later, deze frequentie kan toch ook wel minder.

Plaats op elk perron treininformatieschermen 'naar voorbeeld' zoals ooit het ‘blauwe bord’ in Utrecht en halveer op zijn minst het aantal omroepberichten. Focus alleen op de berichten als de treindienst echt verstoord is!