Nieuws/Wat U Zegt
1025380
Wat U Zegt

Lezers verwijten betsuurders verzekeraar slecht management

Uitslag Stelling: 'Internet een mooie smoes'

Ruim 60 procent van de deelnemers aan de Stelling van de Dag kan weinig begrip opbrengen voor de beslissing van Achmea om 4000 man te ontslaan. Vooral de reden die de verzekeraar aangeeft, zint de respondenten niet. „Achmea vond een stok om de hond te slaan en die stok heet internet.”

De grootste verzekeraar van Nederland beweert dat de duizenden ontslagen nodig zijn om de online dienstverlening te verbeteren. Smoesjes, oordelen de neestemmers, het is gewoon een ordinaire bezuinigingsronde. Internet zal misschien deels meespelen, zeggen zij, maar het gaat om te veel mensen, „helemaal als je kijkt naar de ’beloningen’ van de raad van bestuur en andere hoge pieten. Laten zij maar wat inleveren.” Velen vinden het onbegrijpelijk dat de ’hoge heren’ niet eerder hebben ingegrepen, dan waren zulke draconische maatregelen niet nodig geweest. „Internet is er al jaren, zoveel ontslagen zie ik als wanbeleid. Dat had je moeten zien aankomen.”

Overleven

Een op de drie heeft wel begrip voor de situatie. Als een bedrijf wil overleven, kan het niet anders, zeggen de jastemmers. „Het is nu eenmaal zo dat we steeds meer via internet regelen, of het nu om verzekeringen gaat of om de aanschaf van kleding. Deze veranderingen zijn onvermijdelijk, alleen is het natuurlijk voor alle betrokkenen een persoonlijk drama”, schrijft een respondent.

Desalniettemin vindt ook deze groep dat het bedrijf ’aan de late kant’ heeft ingegrepen. „Dit getuigt van een slechte visie van het management. Bij goed strategisch inzicht hoef je niet ineens een kwart van je personeel eruit te schoppen.” De meerderheid is niet zo optimistisch als topman Willem van Duin die stelt dat zijn medewerkers ook buiten Achmea een goede plek zullen vinden omdat ze hoog zijn opgeleid. „Deze mensen zijn niet zo maar weer aan het werk. Voor iemand van boven de 55 betekent dit het einde van zijn werkzame leven met alle sociale en financiële gevolgen van dien.”

Dat de klant centraal staat bij de reorganisatie, zoals Achmea zegt, gelooft slechts een enkeling. „Niet de klanten staan voorop maar de exorbitante vergoedingen voor de directie moeten overeind blijven”, sneert iemand.

De verzekeraar zegt dat de klant goedkopere polissen wil en sneller geholpen wil worden. Ruim twee derde van de deelnemers bevestigt dit, maar de meesten vinden dat dit niet ten koste van het personeel hoeft te gaan. „Belangrijk is niet alleen snel en goedkoop maar vooral dat je goed geholpen wordt, daarvoor heb je altijd mensen nodig”, vindt een respondent.

Meer dan de helft vindt het niet handig dat het contact tussen bedrijven en klanten steeds vaker via internet verloopt. „Kan het nog onpersoonlijker? En al dat heen en weer mailen kost alleen maar tijd. Veel beter is persoonlijk (telefonisch) contact.” Slechts een derde zegt zijn verzekeringszaken hoofdzakelijk via internet te regelen.

De vraag of internet als een bedreiging gezien moet worden voor de werkgelegenheid en de economie verdeelt de deelnemers. Ja, zegt 46 procent, een iets grotere groep, 49 procent, zegt nee. „Internet kost veel banen maar het levert tegelijkertijd ook veel op. Het is onwaarschijnlijk balen als het jouw baan betreft, maar de baan voor het leven bestaat niet meer.”