1057903
Wat U Zegt

'Coentunnelellende'

Er gebeuren veel ongelukken in de Tweede Coentunnel. L.R. Jansen denkt te weten wat de oorzaak is: bumperkleven. "Aan die Coentunnelellende komt snel een einde als men aan het begin van de tunnel, via matrixborden, duidelijk maakt dat er cameratoezicht in de tunnel is. Tekst op de matrix: "Cameratoezicht in tunnel, bumperkleven, boete € 450,--". Ziet u het ook zo of ligt de oorzaak volgens u ergens anders?

L.R. Jansen:

Aan die Coentunnelellende komt snel een einde als men aan het begin van de tunnel, via matrixborden, duidelijk maakt dat er cameratoezicht in de tunnel is. Tekst op de matrix: "Cameratoezicht in tunnel, bumperkleven, boete € 450,--". Uit eigen ervaring weet ik dat dit, met 95% zekerheid, de oorzaak is.Remmen in de tunnel betekent niet per definitie dat het fataal hoeft af te lopen. Iedereen heeft geleerd dat je voldoende afstand moet houden op je voorganger, die groter moet zijn, naarmate de snelheid hoger ligt. Die groter moet zijn dan de remweg. Schijnbaar zijn we de 3 meest essentiële instructies vergeten: afstand bewaren, over de schouder kijken en richting aangeven. Ik heb mijn rijbewijs sinds 1978. Heb nog nooit met de autoverzekering te maken gehad, omdat ik mij streng houdt aan deze 3, minimale instructies.Je kan er donder op zeggen, dat wanneer iemand consequent geen richting aangeeft er veel meer mis is met zijn rijgedrag. Veilig autorijden is niet alleen de steeds veranderende spelregels in je kop stampen. Het is de combinatie van toepassing van de spelregels en de juiste mentaliteit. Dat laatste zit opgeborgen in de brein van een persoon, helaas wordt daar niet op getest voor de afgifte van het rijbewijs. Het kaf wordt op dit punt dus niet van het koren gescheiden. Dat betekent ook, dat de programmamakers van ''De slechtste chauffeur van Nederland'' oneindig door kunnen gaan met hun concept.