Nieuws/Wat U Zegt
1274090
Wat U Zegt

Ombudsman: In nood na een noodpaspoort

De vakantie voor meneer Holtmans* is bijna begonnen. Hij kijkt er al tijden naar uit om naar Indonesië te gaan. Kort voor vertrek komt hij erachter dat zijn paspoort nog maar vijf maanden geldig is. Dat is niet genoeg want bij aankomst in Indonesië moet deze minimaal zes maanden geldig zijn. Meneer Holtmans woont in Duitsland en belt het Nederlandse consulaat in Düsseldorf: kan hij nog een noodpaspoort aanvragen?

Dat blijkt geen probleem. Twee dagen later zit hij bij het consulaat. Een medewerker checkt nog een keer of een noodpaspoort in dit geval is toegestaan en overlegt hierover met een collega. Check, check, dubbel check. Meneer Holtmans heeft het vertrouwen dat het nu allemaal wel goed zit en gaat met een gerust hart op reis. Bij het instappen in het vliegtuig krijgt hij van Singapore Airlines te horen dat hij niet mee mag omdat Indonesië geen noodpaspoorten accepteert. Huh? Totaal onthutst keert hij weer huiswaarts…

Meneer Holtmans begrijpt er niets van en wil weten wat er is misgegaan. Daarom belt hij de Marechaussee op Schiphol. Die zegt dat Indonesië voor vakantiegangers geen noodpaspoorten accepteert. Ook bij de Indonesische ambassade in Den Haag krijgt hij dat te horen. Waarom hebben de medewerkers van het consulaat hem daar niet op gewezen? Hij dient een klacht in bij het consulaat in Düsseldorf en vraagt om schadevergoeding voor zijn gemaakte kosten. Het consulaat wijst dit verzoek af. Net zoals het ministerie van Buitenlandse zaken waar hij daarna aanklopt. Volgens beide instanties staat Indonesië op de geraadpleegde lijst van landen die een noodpaspoort accepteren.

Meneer Holtmans neemt hier geen genoegen mee en schakelt ons in. Klachtbehandelaar Silvija legt de zaak voor aan de minister van Buitenlandse Zaken. Dan blijkt dat de medewerkers van het consulaat niet de noodzakelijke aanvullingen en uitzonderingen bij de geraadpleegde lijsten hebben gecheckt. Daarin staat dat Indonesië alleen noodpaspoorten accepteert in combinatie met een geldig visum. Een belangrijk detail. Gelukkig ziet de minister dat zelf ook in en vergoedt hij alsnog aan meneer Holtmans de gemaakte kosten. Dit kan natuurlijk op elk consulaat of ambassade (weer) gebeuren. Daarom hebben wij de minister geadviseerd om medewerkers instructies te geven om altijd de aanvullingen en uitzonderingen te controleren voordat een noodpaspoort wordt afgegeven. Zodat mensen volledig en juist worden geïnformeerd en niet onnodig hun vakantie mislopen.

*gefingeerde naam