Nieuws/Wat U Zegt
1354293
Wat U Zegt

Twijfel bij deelnemers na dieselgate bij Volkswagen

Uitslag stelling: Verdeeld over autosector

De deelnemers aan de Stelling van de Dag zijn erg verdeeld over de vraag of de autoindustrie nog wel te vertrouwen is na ’dieselgate’ bij Volkswagen. De groep voorstanders is met 48 procent net zo groot als de rij tegenstanders.

Bij de automerken van Volkswagen kwam in 2015 aan het licht dat de diesels in werkelijkheid een veel hogere CO2-uitstoot hadden dan uit tests naar voren kwam en volgens Europese normen was toegestaan. Diegenen die de autoindustrie wantrouwen, zijn van mening dat de malversaties met diesels ’schering en inslag’ zijn in de hele sector. Zo schrijft iemand teleurgesteld: „Iedereen sjoemelt maar wat aan tegenwoordig. Het moet allemaal maar kunnen. Volkswagen is nu tegen de lamp gelopen, maar er zullen er heel wat meer zijn die dit doen, en niet alleen in de autobranche.”

 

Velen wijzen erop dat de dieselgate niet op zichzelf staat. „Overal waar geld een rol speelt, wordt gesjoemeld, dus niets nieuws onder de zon. Deze wereld is door en door verrot, omdat geld en macht onze wereld dicteren.”

 

Het gaat om winstbejag en om de winst zo hoog mogelijk te laten uitvallen, is veel mogelijk, denken deze respondenten.

 

Zij worden bevestigd in hun gedachtegang doordat de update die Volkswagen voor de merken heeft gelanceerd, niet goed uitpakte. „Wagen voor update bij dealer geweest. Daarna problemen”, merkt een gedupeerde autobezitter op. Veel eigenaren van een dieselwagen van één van de Volkswagenmerken klaagden erover dat hun auto na de update een hoger brandstofverbruik had, in vermogen achteruit was gegaan en mankementen heeft.

 

Ondanks de problemen voor deze autobezitters, denken de meeste respondenten dat een gang naar de rechter weinig soelaas zal bieden. De Stichting Volkswagen Car Claim wil namens ca. 180.000 wagenbezitters in het uiterste geval de nieuwprijs van een aangekochte sjoemeldiesel opeisen, maar driekwart gelooft niet dat een rechter daarin mee gaat. Zij stellen dat de claimclub beter met Volkswagen om de tafel kan gaan om een aanvaardbare oplossing voor de gedupeerden te vinden.

 

Ondanks dieselgate bij Volkswagen is er ook een grote groep die wel gelooft in de autobranche en die het gesjoemel beschouwt als een ’incident’. Daarnaast zijn er veel stellingtegenstanders die menen dat de sjoemeldiesels te wijten zijn aan de strenge milieuvoorschriften van het Rijk. „De huidige eisen die door de overheid gesteld worden ten aanzien van de emissie zijn hoog. De consument verwacht prestaties in de vorm van vermogen. Dat gaat helaas nog lastig samen, dus zijn automobielfabrikanten ’creatief’”, stelt een milieucriticaster die verklaart het gesjoemel ’logisch’ te vinden.

 

Dieselgate zal volgens de respondenten zeker toekomstige autokopers beïnvloeden. Hoewel 43 procent van de deelnemers aangeeft in de toekomst nog steeds een auto van één van de Volkswagenmerken te kopen, zegt toch bijna een derde geen wagen meer aan te schaffen van het merk Audi, Seat, Skoda, Porsche of Volkswagen. En nog eens tien procent twijfelt erover.

 

Om nog een schandaal te voorkomen vindt twee derde het verstandig om een Europese toezichthouder voor de autobranche aan te stellen, die controleert of de sector de claims waarmaakt en zich houdt aan Europese normen.