Nieuws/Wat U Zegt
1697609
Wat U Zegt

Enigszins begrip voor piloten, maar niet voor staking

Uitslag Stelling: ’Laat klant buiten conflict’

Als je een probleem hebt met je baas los je dit samen op een fatsoenlijke manier op. En niet over de rug van je klanten, is de reactie van twee derde van de stellingdeelnemers op de pilotenstaking van Transavia die ruim 15.000 reizigers dupeerde.

De piloten van Transavia willen naast een ’bescheiden’ loonsverhoging vooral stabielere roosters. Omdat maandenlange onderhandelingen niets opleverden legden zij maandag een aantal uren het werk neer om hun eisen kracht bij te zetten. Ruim een op de drie vindt de actie niet kunnen en is van mening dat de piloten, zeker wat salaris betreft, niet mogen klagen. „Bij heel veel banen kun je je gezinsleven moeilijk plannen maar dan verdien je wel een stuk minder dan die verwende pilootjes”, reageert iemand verbolgen.

De meeste respondenten kunnen er echter wel begrip voor opbrengen dat de piloten in actie komen voor een fatsoenlijk werkrooster. „Ze hebben gelijk. Het flexibel moeten zijn ten koste van alles, is doorgeschoten.” De meerderheid denkt ook dat stabielere roosters de vliegveiligheid, en dus ook de passagiers, ten goede komen. Maar om dan maar te gaan staken...

Volgens de vakbonden kan het niet anders dan het publiek de dupe te laten worden, omdat ze anders niet serieus worden genomen. Daar is 38 procent het mee eens. „Na 14 maanden onderhandelen heeft Transavia het blijkbaar nog niet begrepen”, zegt een voorstander van de staking. „Dus wie niet horen wil, moet maar voelen.”

Het beetje sympathie dat de piloten bij een aantal stemmers hadden, hebben ze echter verspeeld door juist in de krokusvakantie te gaan staken. „De klant werkt, spaart en kan dan eindelijk op vakantie. En dat wordt dan verpest door een ruzie tussen baas en knecht. Ze moesten zich de ogen uit de kop schamen.”

Er zijn toch wel andere manieren waarop je je ongenoegen kunt uiten, aldus deze respondenten. „Trakteer de passagiers aan boord op koffie, een broodje en een flyer met de reden van de actie.” De meerderheid is ervan overtuigd dat je met publieksvriendelijke acties op meer sympathie kunt rekenen.

Anderen stellen daarentegen dat een staking, juist in een drukke vakantieperiode, meer effect heeft. „Een uitstekend moment om de Transavia-directie te laten zien dat het de piloten menens is...”

Een op de drie respondenten vindt het irreëel van de piloten om ’meteen’ hoge eisen te gaan stellen nu Transavia, na opgekrabbeld te zijn uit een diepe crisis, weer winst maakt. Iemand reageert: „Vakbonden maken meer kapot dan je lief is. Zo’n staking kan wel eens het einde betekenen van het bedrijf waar je voor werkt, en daarmee ook van je eigen baan.”

Sommigen menen dat Transavia zelf hier ook schuld heeft. De maatschappij wacht miljoenen aan claims van gedupeerde reizigers. Volgens sommigen kost dit alles meer dan als ze wat meer hadden toegegeven aan de eisen van de piloten. „Het gaat werkgevers niet om hun mensen maar om de aandeelhouders en de winst.’

Anderen wijzen er op dat als een staking zo in de papieren gaat lopen, er waarschijnlijk voorlopig voor de piloten geen loonsverhoging in zit. „Men moet wel beseffen dat een staking altijd de verkeerden treft, in dit geval de passagiers. Ik heb geen enkel begrip voor stakers: met goede onderhandelingen komt men veel verder en het kost ook minder.”