Nieuws/Wat U Zegt
1758848
Wat U Zegt

’Mánnenquotum nodig voor de klas’

Meester Jeroen Hermans van basisschool De Toermalijn in Helmond is vorig jaar uitgeroepen tot de Leukste meester van Nederland 2017.

Meester Jeroen Hermans van basisschool De Toermalijn in Helmond is vorig jaar uitgeroepen tot de Leukste meester van Nederland 2017.

Waarom geen wettelijk mánnenquotum in het onderwijs en de medische sector? Oud-onderwijzeres Riek Kerkhof-Willems ziet daar veel meer heil in, dan in een vrouwenquotum.

Meester Jeroen Hermans van basisschool De Toermalijn in Helmond is vorig jaar uitgeroepen tot de Leukste meester van Nederland 2017.

Meester Jeroen Hermans van basisschool De Toermalijn in Helmond is vorig jaar uitgeroepen tot de Leukste meester van Nederland 2017.

D66-minister Van Engelshoven schermt met een wettelijk vrouwenquotum voor de top van het bedrijfsleven. Maar bij de aanname voor de opleidingen van artsen en onderwijzers zou een mannenquotum moeten komen. Er zijn amper nog mannen te vinden in deze sectoren.

De hoogste cijfers met het eindexamen betekent nog niet dat iemand een goede arts wordt. Het kunnen inleven in een patient en goed kunnen inschatten wat de beste behandeling voor een patient is, is het belangrijkste.

Praktisch alle huisartsen en specialisten zijn vrouw, met uitzondering van chirurgen. Lang niet iedereen vindt het prettig door vrouwen geholpen te worden. Hetzelfde geldt voor het onderwijs. Vorm de basisschool weer om tot kleuterschool en lagere school. Mannen zouden dan weer eerder kiezen voor leerkracht aan de basisschool.

Nu haken ze af, omdat ze overwegend met vrouwen werken en ze zich voelen alsof ze in een kippenhok zijn terechtgekomen. Ook zouden veel vooral bèta-jongens weer beter presteren en zich beter thuisvoelen op school als er meer mannen voor de klas staan, omdat ze dan niet zo kinderachtig, maar stoerder behandeld worden.

Men kan dan ook weer verschil maken in salariering, want in de hogere klassen van de basisschool is de werkdruk echt wel hoger. Ouders zijn dan ook kritischer, want het advies voor de middelbare school komt eraan en dat is zeer belangrijk voor het verdere levensvreugde en toekomst van een kind.

Riek Kerkhof-Willems, Bunnik