Nieuws/Wat U Zegt
1809844337
Wat U Zegt

Meerderheid vindt staking niet het juiste instrument

Uitslag Stelling: Zorgen om lerarentekort

De onderwijsbonden hebben op 6 november weer stakingen aangekondigd. Ruim de helft van de stellingdeelnemers vindt het niet goed dat de leraren opnieuw gaan staken. „Leraren verdienen helemaal niet zo slecht. Het is nu wel genoeg geweest.”

Dit keer trekken de leraren niet met z’n allen naar Den Haag, maar blijven thuis om via social media hun ongenoegen kenbaar te maken.

De bonden eisen ’een fatsoenlijk salaris’. De onderwijzers hebben al extra geld gekregen, maar willen meer. Een meerderheid van de respondenten vindt dat de leraren wel genoeg hebben gekregen. Een reactie: „Van iets meer geld gaan leraren echt niet beter presteren. Wel prima dat de leraren staken voor meer collega’s.” Een andere: „Dat zoveel leraren het prima vinden om in deeltijd te werken, zegt al genoeg over de salariëring. Eigenlijk zeggen ze hiermee dat je in kortere tijd al genoeg kunt verdienen.”

Leraren reageren zelf ook op de stelling: „Door het gezanik van de bonden heeft het onderwijs een slecht imago gekregen. Ik werk zelf met heel veel plezier in het onderwijs en het salaris is helemaal niet slecht. Het enige probleem is het tekort aan leraren.”

De bonden eisen naast meer geld ook ’genoeg collega’s op basis- en middelbare scholen’. Het lerarentekort heeft in de media al veel aandacht gekregen, maar wat de meerderheid van de respondenten betreft nog niet genoeg. „Ongehoord en ongekend dat we in een land als Nederland ouders voor de klas moeten zetten om het lerarentekort tegen te gaan”, vindt een van hen. Anderen vinden dat leraren met hun twaalf weken vakantie niet zo moeten zeuren. „Als ze net als de rest van Nederland vier weken vakantie zouden hebben in plaats van twaalf, zouden ze een werkweek hebben van 27,5 uur. En daarmee is de werkdruk ook weg.”

Ondanks de zorgen vinden de meesten een staking niet het juiste middel om een oplossing te forceren voor het lerarentekort. Ouders voor de klas vindt twee derde geen goed idee. Ook denken de meesten niet dat ’meer geld voor onderwijs’ het tekort zal oplossen.

Respondenten dragen ook oplossingen aan, zoals het aantrekkelijker maken van de opleiding. „Niet door het niveau te verlagen”, zo benadrukt een van hen. „Veel mensen hikken aan tegen kleuterklassen en groep 8. Roep een bevoegdheid in het leven waarbij studenten deze klassen niet hoeven te doen.” Een andere respondent adviseert het onderwijs te kijken naar het bedrijfsleven. „Zet tien knappe koppen bij elkaar en het probleem is binnen twee weken opgelost.”

Eigenlijk zou - volgens het onderwijsveld zelf - er vier miljard euro bij moeten in het onderwijs. De meeste stemmers vinden het inderdaad terecht om er zo’n groot bedrag voor uit te trekken. Meer dan driekwart maakt zich zorgen over de staat waar het onderwijs op dit moment in verkeert. „Het is een sociale en economische sluipmoordenaar waardoor een volgende generatie niet goed voorbereid de maatschappij binnentreedt.”

De bonden zijn ’in gesprek’ met premier Rutte en minister Slob van Onderwijs. De meerderheid gelooft niet in een positieve uitkomst van deze gesprekken voor de bonden. Ook denken de meeste respondenten niet dat de bespreking van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer op de dag van de staking veel resultaat zal opleveren.