Nieuws/Wat U Zegt
1923149
Wat U Zegt

’Hoezo de huur is niet betaald...?’

Grip kwijt op de centen, mensen missen het overzicht (Tel, 16/4). Voor probleemgevallen kan dat simpel worden opgelost, meent M. Holsma. Laten bedrijven die via machtigingen geld innen de data van inning zetten op een moment dat het inkomen is gestort. Dus hoezo is de zorgverzekering en de huur/hypotheek niet betaald.

Ik heb zelf geen enkel probleem met betaling van mijn rekeningen, op welk moment ook, maar toch laat ik, wanneer ik de keuze heb, alle rekeningen innen direct nadat mijn inkomen binnen is. Slechts 3 dagen later is zeker 80% van al mijn maandelijkse verplichtingen geïnd. Met gevolg: een goed en aanmaningsvrij overzicht over de rest van de maand.

De overige 20% wil niet meewerken aan een vrije keuze van betalen op een bepaalde datum. Ik begrijp niet wat het echte probleem is. Gaan zij liever een tweede- of een derde keer aan de slag om hun centen binnen te krijgen? Dat lijkt mij niet zo efficiënt. Pensioen en AOW worden maximaal de 24e gestort. Die datum lijkt mij een prima moment om rekeningen massaal te innen of hebben de banken dan weer een probleem? Dat probleem moeten zij dan maar oplossen.

M. Holsda, Amsterdam