Nieuws/Wat U Zegt
2009192728
Wat U Zegt

Stellingdeelnemers Zien webwinkelen verder afnemen

Uitslag Stelling: ’Gratis bezorgen is illusie’

De stellingdeelnemers zijn verdeeld over het einde van het ’gratis bezorgen’ door webwinkels. ’Een zegen’, vindt de ene helft, anderen zijn negatiever. Webshops gaan tariefsverhogingen van PostNL waarschijnlijk doorberekenen aan hun klanten.

Een respondent verwacht dat het drempelbedrag voor ’gratis bezorgen’ omhooggaat. „Ondernemers kunnen natuurlijk altijd zelf beslissen wat ze gaan doen met de verzendkosten.” Een andere deelnemer denkt dat de kosten gedrukt kunnen worden door het afschaffen van ’binnen 24 uur bezorgd’. „Je kunt dan verschillende vrachtjes combineren per huishouden en zo hoeven busjes minder te rijden.” Een andere respondent merkt op: „Gratis bestaat niet. Ook al staat het er, je betaalt altijd, linksom of rechtsom.”

Een meerderheid van de deelnemers zal minder online gaan kopen als internetwinkels kosten gaan doorberekenen. Een respondent: „Alles is al zo duur.”

Veruit de meeste stemmers geloven dat andere bezorgbedrijven PostNL zullen volgen en ook hun prijzen gaan verhogen. Een van de redenen die PostNL opgeeft voor het verhogen van de tarieven, zijn de opgelopen salariskosten. PostNL kampt met personeelstekorten. De meeste stemmers geloven dat ’duurder’ personeel dit zou kunnen voorkomen. Een deelnemer: „Dat personeelstekort heeft PostNL zelf veroorzaakt door mensen te ontslaan en weer terug in te huren via wurgcontracten.”

Het bedrijf heeft onlangs postbezorgers een vast contract aangeboden. Bijna alle respondenten vinden dit een goede zaak. Een stemmer toont zich hierover geïrriteerd: „PostNL heeft eerst medewerkers die soms wel dertig jaar werkten de laan uitgestuurd. Nu geven ze weer vaste contracten. Je kunt je afvragen waarom en voor hoe lang.” Sommige respondenten wijzen er bovendien op dat de vaste contacten alleen gelden voor de postbezorgers en niet voor de pakketbezorgers.

Ondanks dit soort verbeteringen, gelooft twee derde van de stemmers dat personeel en onderaannemers van bezorgbedrijven nog steeds wordt uitgebuit. Met alle gevolgen van dien, zo signaleert een deelnemer: „Ze rijden te snel omdat hun schema eigenlijk te vol zit, maken daardoor ongelukken en parkeren fout. En het is echt geen vetpot.”

De meeste deelnemers zijn hoopvol dat werknemers en onderaannemers gaan profiteren van de krappe arbeidsmarkt van dit moment. Een respondent hoopt op een andere effect, namelijk dat de bezorgers gaan omkijken naar een andere werkkring. „Bezorgers kunnen vast betekenisvoller werk gaan doen dan pakjes bij mensen naar binnen gooien.”

Bezorgbedrijven en grote internetwinkels staan er niet goed op bij de deelnemers. Slechts een kwart gelooft dat deze bedrijven ’eerlijk’ handelen. Een stemmer: „Ik heb liever dat alles eerlijk en transparant gebeurt. Dus vermeld gewoon de prijs van het bezorgen van een product.”

Respondenten zijn overigens niet echt heel fanatieke internetshoppers. De meesten zeggen ’soms’ te webwinkelen, tegenover een veel kleiner percentage dat ’vaak’ online koopt. Een stemmer: „Doe mij maar gewoon een winkelstraat met mooie winkels. Veel gezelliger. Bovendien weet je dan wat je koopt én je steunt de lokale winkelier.”