Nieuws/Wat U Zegt
445655
Wat U Zegt

‘Prijskaartje voor programma’s van de publieke’

Lezer Willem van der Werff vindt de huidige discussie over de mediawet interessant. De publieke omroep en de NPO in het bijzonder. De kosten voor het maken van de programma's moeten eens goed tegen het licht gehouden worden, vindt hij en maakte alvast een lijstje. Wat hem betreft krijgt elk programma een prijslabel, waarmee inzichtelijk gemaakt wordt wat de kosten zijn. Ergert u zich ook wel eens aan 'dure programma’s'?

Willem van der Werff schrijft:

“Leest u weleens wat de kosten zijn? Per ongeluk hoorden we dat Peter R. de Vries voor zijn inbreng in Pauw een aardige vergoeding krijgt. Er zou bij elk programma een label moeten hangen wat de kosten zijn. Volgens mij zijn er drie grenzeloze kostenposten."

 

1. Programma’s die zich in het buitenland afspelen.

 

  • Wie is de mol speelt zich af in de Dominicaanse Republiek en dat niet voor een paar dagen en natuurlijk met vele zogenaamde Bekende Nederlanders. Ik ben benieuwd wat dat allemaal kost en wat die BN’ers uitbetaald krijgen?

 

  • Studio Sport zat met de crew in Stavanger het weekeinde. Waarom altijd twee of meer verslaggevers per onderdeel? Bij de echte schaatskampioenschappen is de crew nog veel groter, dan zitten er in het stadion ook nog drie personen met ijslolly’s in hun hand tussen de afstanden de tijd te vullen. Dat moet efficiënter kunnen.

 

  • Dan de uitzending van het WK veldrijden. Precies hetzelfde als op de Belgische televisie met nog meer vakkundig verslag van onze zuiderburen. Waarom geen afspraken maken met de Belgen en de kosten delen? Dat kan ook met andere sporten en de Olympische spelen. Dat scheelt veel geld. 
  • Ivo Niehe bezoekt rijke mensen in het buitenland. Interessant, maar kostbaar. Natuurlijk via zijn eigen bedrijf, zodat we niet exact weten wat de echte kosten zijn.

 

  • De wereld in zeven dagen. Regisseur en cameraman Hans Pool en journalist Koos de Wilt vlogen de hele wereld rond. Ingesproken door Adriaan van Dis, ongetwijfeld tegen een vorstelijk salaris.

 

  • In De gevaarlijkste wegen van de wereld gaat Bram Moskowicz met Wibi Soeradjoe naar Vietnam om - zo heb ik bekeken, op een paar lastige wegen na- door Vietnam aan het toeren. De BBC-versie was met wegen in India, Pakistan en Nepal heel wat gevaarlijker. Uiteraard weer BN'ers natuurlijk. De Belgen hadden een uitzending met een tweetal Vlaamse chauffeurs die met Surinaamse chauffeurs het binnenland introkken over echte onbegaanbare wegen in de regentijd. Onbekende Belgen met veel humor.
  • Met 3 op reis gingen we met Chris Zegers naar Japan en met Tim Laos, week in week uit naar alle uithoeken van onze planeet.

 

  • Spoorloos zocht het dit keer niet zo ver namelijk Ierland. Meestal gaat Derk Bolt naar Zuid-Amerika of Azië met zijn crew.Jan versus Geraldine namen het tegen elkaar op in Zuid Afrika. Dat kan natuurlijk niet op de Veluwe. 
  • Lauren! moest in Parijs dertig meter onder de grond om een select gezelschap daar te zien drinken en snuiven. 
  • In Nieuws uit de katholieke kerk volgen we Tom en Max bij de Papoea’s om in de sporen te blijven van een missionaris.Floortje zoekt het zoals gewoonlijk helemaal ver van huis. Nu naar Réunion een Frans eiland aan ten oosten van Afrika. Prachtige beelden vooral vanuit de helikopter die Floortje volgt op haar beklimming naar het plaatsje Nouvelle. 
  • Het E-Team reist met een crew door Syrië en Libië en volgt HRW. 
  • Nick en Simon gaan met een gelegenheidsmanager (wie verzint zo’n functie) naar LA om wekenlang hun droom na te reizen.Rot op naar je eigen land reist de vluchtelingenroute na die door Europa gaat. 
  • In De Arabische Storm reist Sinan Can voor de VARA met een crew door de conflictgebieden van Tunesië tot Syrië. 
  • De mooiste meisjes van de klas eindigen nooit in Makkum of Rijssen. Jaap Jongbloed zoekt meisjes die niet alleen mooi zijn, maar ook altijd de benen naar het buitenland nemen. 
  • Jaap van Zweden wordt in een zevendelige serie gevolgd van Dallas naar Hongkong en soms verder. 

2. De continue inbreng van BN’ers

Dat de commerciële omroepen onze sterren bedienen en betalen lijkt me een logische zaak. Zij kunnen pas uitbetalen als ze ook zeker zijn van hun reclame-inkomsten. Voor de NPO en de publieke omroepen ligt dat anders. Naast de Ster- inkomsten krijgen ze nogal wat belastinggeld en daar moeten ze uiterst sober mee omgaan. Dat betekent:

 

  • Salarissen onder de ministernorm (en niet zoals Van Nieuwkerk en De Leeuw een megasalaris binnenhalen). Laat ze maar gaan naar RTL of SBS.
  • Naast salaris bij de omroep geen productiemaatschappijen of allerlei bijbaantjes eropna houden.
  • Bij praatprogramma’s en spelprogramma’s krijgen BN’ers geen enkele vergoeding. Specialisten alleen een sobere vastgestelde onkostenvergoeding.  
  • Voor het presenteren van een nieuw boek of voor de aankondiging van een film of musical moet betaald worden in plaats van te cashen. Het is veelal pure reclame.
  • Datzelfde geldt ook voor musici die spelen of iets aan te kondigen hebben.
  • Programma’s als Muziek op het plein moeten betalen als ze op het net komen. De musici moeten het als een reclame zien voor hun commerciële optredens en cd’s.

 

3. Nederland 3

Van halfzeven ’s morgens tot circa zeven uur alleen maar kinderprogramma’s. Niet alleen pedagogisch, maar ook duur. We hoeven niet terug naar Tante Hannie uit de jaren vijftig en zestig, maar enige versobering lijkt mij op zijn plaats."

 

Wat vindt u van de bevindingen van deze lezer? Ergert u zich ook aan de vele dure buitenland-programma’s? We zijn benieuwd naar uw mening.