Nieuws/Wat U Zegt
547799
Wat U Zegt

Driekwart lezers doen nooit boodschappen online

Uitslag Stelling: 'Je moet het product voelen'

De helft van de lezers ziet geen toekomst in online supermarkten. "Nederland is daar te klein voor." Veertig procent meent echter dat deze supers ook in ons land een vaste plaats gaan veroveren. "Het valt niet tegen te houden. Het is de tijdgeest."

De deelnemers aan de Stelling van de Dag reageren op het nieuws dat Picnic, een nieuwe online super, de markt in Nederland wil veroveren. Het bedrijf wil de strijd aangaan met de onlineservice van bestaande supermarkten als Albert Heijn en Jumbo. Doordat het geen dure winkelpanden heeft, denkt het goedkoper te kunnen zijn dan de bestaande orde.

U verschilt van mening over de vraag of Picnic het gaat redden in de strijd met de grootmachten. De helft denkt van wel, de andere helft van niet. ,,Ze hebben dan weliswaar geen winkels maar ze hebben wel bezorgkosten. Dat betekent een wagenpark, onderhoud en brandstofkosten waardoor ze relatief toch veel financiële lasten hebben."

Hoewel nu nog maar 1,5 procent van de boodschappen online wordt gedaan, neemt het aandeel wel snel toe. Twee derde van u denkt dat er daarom voor innovatieve supers als Picnic kansen liggen in deze groeiende markt. ,,Het potentieel is groot dus de kans op succes ook." Sommige lezers wijzen er echter op dat online boodschappen weliswaar zullen toenemen maar dat zij het zullen blijven afleggen tegen het zelf naar de supermarkt gaan.

De nieuwe online supermarkt denkt mensen te kunnen lokken omdat hij geen bezorgkosten berekent. De meeste lezers denken dat Picnic hier inderdaad mee kan scoren: ,, De bezorgkosten van AH liggen dusdanig hoog dat er best wat concurrentie mag komen."

Supermarktdeskundige Gerard Rutten verwacht dat bestaande supermarkten daarom hun bezorgkosten omlaag zullen moeten doen. Een meerderheid gelooft hem graag. ,,Want anders verliezen ze een groot aandeel in de markt."

Driekwart van de lezers heeft overigens nog nooit online boodschappen gedaan. Zestien procent doet het soms, zeven procent regelmatig terwijl slechts één procent het dagelijks doet. De meesten van u gaan liever hoogstpersoonlijk naar de supermarkt zodat zij hun boodschappen niet alleen kunnen zien maar ook voelen en ruiken: Wie kan garanderen dat versproducten, zoals groente en fruit goed zijn? In een fysieke winkel kun je deze zelf kiezen", schrijft iemand. ,,Ik wil gewoon bij mijn groenteboer, mijn kaasboer, mijn bakker en mijn slager blijven kopen", aldus een ander.

Een meerderheid vindt online boodschappen doen ook niet nodig omdat er vlak bij hen in de buurt supermarkten zijn. ,,Ik woon op 400 m van een winkelcentrum", aldus een lezer. ,,Veel supers zijn tegenwoordig 's avonds tot laat open en op zondag", aldus een ander. Sommigen wijzen erop dat het online-assortiment beperkt is. ,,Niet alles is verkrijgbaar."

Voor de helft van u is het sociale aspect van boodschappen doen belangrijk: ,,Voor mij is het een uitje. Winkelen en daarna een bakkie doen."

Voor ouderen die slecht ter been zijn kan boodschappen doen via het internet echter heel handig zijn, dat onderkent het overgrote deel van de lezers. ,,Voor ouderen die niet meer al die boodschappen kunnen sjouwen heeft het zeker toekomst."